Thursday, August 18, 2005

Buku Pintu Tandas

Apabila saudara masuk ke dalam kedai buku, cuba cari di mana buku saudara diletakkan dalam kedai buku itu.


Adakah buku saudara diletakkan di tepi pintu masuk kedai? Adakah buku saudara diletakkan di bahagian belakang ruang kedai itu, alias berhampiran dengan pintu tandas?


Ruang di tepi pintu masuk kedai adalah ruang paling mahal. Ada penerbit yang sanggup menyewa ruang itu daripada tuan punya kedai supaya ia dapat mempamerkan buku-buku terbitannya di kawasan mahal itu.


Penerbit bukan hanya sanggup menyewa ruang tepi pintu masuk, malah mereka juga meletakkan rak-rak buku kepunyaan mereka sendiri di ruang itu. Semuanya bagi memastikan apabila pelanggan masuk, buku pertama yang mereka nampak adalah buku penerbit itu.


Tidak ada jaminan jikalau penerbit saudara adalah nama besar dalam persada buku tanah air maka buku saudara tidak diletakkan di bahagian belakang kedai, lebih buruk lagi, diletakkan di depan pintu tandas. Walaupun Alaf21 bukan nama paling besar dalam dunia buku, cuma nama besar dalam dunia novel cinta remaja, tetapi novel-novelnya diletakkan di tepi pintu masuk kedai. Demikian juga dengan novel-novel terbitan penerbit Creative.


Penerbit terbesar di tanah air kita ditubuhkan oleh kerajaan sejak belum merdeka. Sudah 49 tahun usianya. Sudah berbelas ribu judul buku yang diterbitkannya. Ramai di antara terbitannya membawa nama-nama penulis terbesar negara. Belum pernah buku-buku terbitannya diletakkan di atas rak-rak di depan pintu masuk kedai-kedai besar, apatah lagi dipamerkan di balik dinding kaca bahagian depan kedai-kedai itu.