Tuesday, February 21, 2006

Din Teksi dan Zunar

Dalam bengkel pekomik Ahad 19hb Feb yang lalu, Sdr. Zunar mengemukakan banyak isu yang sangat penting dalam industri penerbitan komik. Salah satu isu itu adalah terkuburnya siri komik strip yang pada suatu masa dahulu amat popular.

Sdr. Zunar, yang masih pengantin baru itu, datang dengan isterinya yang manis air mukanya, tetapi tidak banyak cakap, tidak seperti suaminya yang apabila bercakap, beliau bercakap dengan penuh komitmen.

Sdr. Zunar menyebut kes siri strip komik DIN TEKSI karya Sdr. Nan. Kebetulan saya juga peminat siri ini. Beliau sedih kerana banyak siri-siri strip komik yang satu masa dahulu sangat popular kini sudah tidak terbit lagi.

Kita melihat fenomena ini daripada sudut pandang harta intelek. Strip komik Din Teksi boleh dihidupkan semula dengan cara Sdr. Nan mendaftarkan karya ciptaannya itu di pejabat harta intelek, dan kemudian melesenkannya kepada pihak kedua.

Katakanlah, PTS berminat menerbitkan siri DIN TEKSI, maka PTS dapat mencari pelukis lain, penulis storibod lain, dan pencipta cerita lain bagi menghasilkan siri itu.

Sdr. Nan tunggu sahaja cek-cek royalti yang bakal dikirim oleh PTS setiap tahun!

Kita mengulang apa yang diperkatakan oleh Sdr. Abdullahjones dalam blognya beberapa waktu yang lalu sewaktu membincangkan isu majalah komik Gila-Gila. Menurut beliau, para peminat Gila-Gila kini sudah menjadi orang-orang kaya, mereka mampu membeli buku yang mahal-mahal sekalipun.

Sdr. Nan elok segera mendaftarkan harta inteleknya itu, supaya ia dilindungi oleh undang-undang negara ini. Jika tidak PTS besok pagi boleh menerbitkan buku strip komik berjudul DIN TEKSI, dan beliau gigit jari sahajalah....



.