Friday, March 03, 2006

MABOPA Bergolak

Pada September 2005, Presiden MABOPA (Malaysian Book Publishers Association) meletakkan jawatan apabila beliau menjual semua saham dalam syarikat miliknya, PELANDUK Publications, bagi menjawat jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif dalam kumpulan MPH.

Gosip terbaru adalah, setiausaha MABOPA, Puan Zainora, yang juga GM Cerdik Publications sudah menghantar surat perletakkan jawatannya.

Anggota MABOPA terdiri daripada penerbit buku Bumiputera dan bukan Bumiputera. Ia sebuah persatuan yang terurus baik dan mempunyai kedudukan kewangan yang amat kuat.

PTS adalah anggota MABOPA. Wakil rasmi PTS dalam persatuan itu adalah En. Arief bin Rahmat, Presiden Kumpulan PTS, dan tugas beliau adalah menjaga aktiviti latihan bagi anggota MABOPA.

Dalam MABOPA, kedudukan PTS adalah sebagai syarikat Bumiputera yang dihormati kerana PTS benar-benar hidup dengan menerbitkan buku berkualiti untuk pasaran terbuka dan tidak menggunakan kaitan politik sama sekali.

Kita berdukacita dengan pergolakan yang berlaku selepas Dato' Ng Tieh Chuan meletakkan jawatan yang dipegangnya selama berbelas tahun. Beliau seorang yang profesional dalam gaya pengurusannya dan pandangan beliau dihormati oleh semua pihak.

Puan Zainora adalah setiausaha yang profesional dan cekap menguruskan tugas-tugasnya dalam MABOPA dan disegani oleh anggota. Kehilangan Puan Zainora adalah ibarat MABOPA sudah jatuh ditimpa tangga.

Kita rasa Puan Zainora mungkin meletakkan jawatan disebabkan beliau mempunyai rancangan peribadi yang menyebabkan beliau tidak boleh lagi memegang jawatan dalam MABOPA kerana setiap anggota MABOPA mestilah wakil rasmi syarikat anggota.

Ini menyebabkan kita bertanya-tanya adakah Puan Zainora akan memulakan hidup baru di luar dunia korporat?


.