Tuesday, September 05, 2006

Ketampanan dan Kejelitaan: Prinsip Surah Yusuf

Unsur lelaki tampan dan perempuan jelita adalah unsur penting dalam teori sastera Islami aliran Surah Yusuf. Mengikut teori ini, kisah yang indah adalah kisah di mana watak utamanya adalah lelaki yang tampan, manakala watak pembantu utamanya adalah watak perempuan jelita.

Justeru, berdasarkan surah Yusuf, bagi menghasilkan kisah yang indah, watak utamanya mestilah lelaki muda dan tampan seperti Nabi Yusuf, manakala watak pembantu utamanya adalah perempuan cantik, seperti Zulaikha. Apabila watak-watak utamanya bukan lelaki tampan dan perempuan jelita, cerita yang terhasil itu nanti mungkin cerita yang menarik tetapi ia bukan 'kisah yang indah'.

Meskipun watak-watak utama dalam sastera Islami adalah lelaki yang tampan dan perempuan yang cantik, ada suatu unsur yang tidak terdapat dalam penceritaan kisah Nabi Yusuf, iaitu maklumat berkenaan tubuh badan Nabi Yusuf dan Zulaikha.

Dalam surah Yusuf sama sekali tidak ada walaupun sepatah perkataan yang menerangkan ciri-ciri tubuh badan Nabi Yusuf dan Zulaikha. Jadi kita tidak tahu apa warna rambut dan mata mereka. Kita juga tidak tahu warna kulit dan ketinggian mereka, sebagaimana kita tidak diberitahu tentang lain-lain bahagian tubuh badan mereka.

Daripada analisis ini dapatlah disimpulkan bahawa dalam teori sastera Islami aliran surah Yusuf, pengarang tidak dibenarkan menerangkan ciri-ciri anggota tubuh badan watak-watak lelaki yang tampan dan perempuan-perempuan yang jelita.

Malah perkataan 'tampan' dan 'jelita' itu pun tidak terdapat dalam surah Yusuf. Kita dapat mengemukakan suatu hipotesis apakah ini suatu signal kepada kita bahawa kedua-dua perkataan itu, dan perkataan-perkataan lain yang sinonim maknyanya, sebaik-baiknya tidak digunakan dalam menghasilkan sebuah kisah yang indah.

Bandingkan ini dengan teori sastera konvensional, di mana dalam membina perwatakan, penulis dikehendaki memberikan maklumat detail tentang setiap orang watak, termasuk maklumat berkenaan anggota tubuh badan mereka, atas nama mencipta kesan realisme.



.