Friday, November 24, 2006

Apa itu Stock Check

Salah satu tugas eksekutif perkhidmatan pelanggan adalah pergi ke kedai buku bagi menjalankan tugas stock-check atau semak stok.

Stock-check wajib dijalankan secara berjadual. Ia mesti dibuat secara berdisiplin, umpamanya seminggu sekali, 2 minggu sekali ataupun 1 bulan sekali.

Bagi rangkaian kedai elit, proses stock-check dilakukan dengan bantuan sistem komputer. Ini amat memudahkan para penerbit dan pengedar menyemak ’stock-level’ setiap judul yang mereka bekalkan kepada rangkaian itu.

Bagi kedai-kedai indie, stock-check terpaksa dibuat secara manual. Kita sendiri perlu pergi ke kedai itu dan kira judul-judul buku yang kita bekalkan. Periksa judul yang sudah habis terjual, yang sudah kurang, dan yang tidak bergerak (tak laku).

Bagi judul yang habis dan sudah kurang, tambah bekalan baru.

Bagi judul yang tidak laku, ambil balik. Jangan terus dipamerkan di kedai itu. Ambil balik judul yang tak laku sebab ia dapat dihantar ke kedai-kedai lain di mana judul itu boleh laku.

Kerja stock-check termasuklah mengemaskan susunan buku-buku kita di rak-rak dalam kedai itu. Jangan berharap sahaja kepada pekerja kedai menyusun buku-buku kita.

Syarikat kecil lazimnya tidak mempunyai jumlah eksekutif khidmat pelanggan dan salesman yang cukup bagi menjalankan tugas-tugas stock-check secara berjadual. Alasannya adalah volume bisnes masih kecil, oleh itu belum mampu mengambil lebih banyak staf.

Tetapi, selagi jumlah staf jabatan jualan tidak ditambah, selagi itulah volume jualan sukar bertambah!
.

.