Friday, August 12, 2005

Penulis Bukan Pakar Bidang

Salah satu soalan lazim yang ditanyakan oleh penulis baru adalah, “Ijazah saya dalam bidang lain, bolehkah saya menulis dalam bidang lain?”


Boleh. Silakan!


Tidak ada mana-mana peraturan yang mengatakan saudara hanya boleh menulis dalam bidang ijazah saudara, umpamanya jika ijazah saudara adalah bidang perubatan maka saudara tidak boleh menulis dalam bidang-bidang seperti agama, komunikasi, kepimpinan, motivasi dan lain-lain.


Ramai orang yang mengambil kursus di universiti dalam jurusan yang bukan pilihan pertamanya. Minat mereka adalah dalam bidang lain. Sebagai contoh, ada seorang jurutera yang sangat meminati orkid, maka dia layak menulis tentang cara-cara menanam orkid.


Orang suka menghadkan istilah 'kepakaran' dengan ijazah. Memang ada bidang-bidang kepakaran yang hanya dapat diperoleh dengan mengambil kursus berijazah, seperti bidang-bidang kedoktoran dan kejuruteraan.


Tetapi banyak bidang tidak memerlukan seseorang itu mempunyai kelulusan akademik dalam bidang berkenaan. Saudara boleh saja memiliki ijazah dalam bidang lain, kemudian mempelajari bidang-bidang lain yang tidak memerlukan ijazah khusus dalam bidang-bidang itu.


Katakanlah, ijazah saudara sekarang adalah ekonomi, saudara berminat menulis buku berkenaan kemahiran memimpin. Silakan! Bacalah banyak-banyak buku tentang ilmu kepimpinan, dan tulislah buku saudara.


Dua orang penulis PTS yang paling menjanjikan masa depannya dalam bidang pembangunan diri adalah Sdr. Ahmad Naim Jaafar dan Sdr. Ahmad Fadzli Yusuf. Kedua-duanya adalah pemegang ijazah dalam bidang undang-undang.