Thursday, August 11, 2005

Siapa Lebih Kaya: Penyanyi ataupun Penulis?

Penyanyi dan penulis mempunyai banyak persamaan dalam dunia profesion masing-masing.

  1. Penyanyi dan penulis dilindungi oleh undang-undang yang sama iaitu Akta Hakcipta.

  1. Mereka mempunyai dua sumber pendapatan yang utama. Pertama, penyanyi menerima royalti dari produk mereka yang terbit dalam bentuk album, manakala penulis menerbitkan karyanya dalam bentuk buku. Kedua, mereka menerima yuran penampilan ataupun 'show' di mana penyanyi menyanyi di depan audiensnya, manakala penulis berceramah di depan audiensnya.

  1. Penyanyi dan penulis sama-sama bekerja kuat bagi menambahkan jumlah peminat mereka disebabkan terdapat perkaitan kuat antara jumlah peminat dengan pendapatan mereka. Selagi mereka tidak melakukan tingkah laku yang dibenci oleh peminat, peminat-peminat mereka terus setia.

  1. Penyanyi dan penulis sama-sama boleh menjadi mangsa lanun cetak rompak. Tetapi dalam hal ini penyanyi lebih teruk disamun perompak-perompak itu.

  1. Tidak semua penyanyi ataupun penulis menikmati pendapatan tinggi yang mencecah ratusan ribu ringgit. Mereka yang mempunyai banyak album ataupun buku berpeluang menerima royalti tinggi.

Siapakah yang hidup lebih selesa? Ada antara para penyanyi yang menikmati hidup mewah, tetapi sekejap sahaja. Mereka adalah penyanyi-penyanyi yang merakamkan lagu-lagu ikut trend citarasa semasa. Penulis yang menulis buku-buku berdasarkan isu-isu hangat semasa juga mengalami nasib yang serupa. Apabila isu itu tamat, pasaran bukunya pun tamat.


Apakah pebezaan antara penyanyi dan penulis? Gaya hidup. Ya, gaya hidup. Penyanyi banyak membelanjakan wang pendapatan mereka untuk menjaga gaya hidup, oleh itu mereka tidak mementingkan urusan menabung dan melaburkan wang mereka.


Penulis tidak memerlukan gaya hidup yang mahal seperti penyanyi. Akhirnya, penulis mempunyai tabungan dan harta yang lebih banyak dibandingkan dengan penyanyi.