Monday, August 08, 2005

Risiko Merancang Karya Sendiri


Seorang penulis baru berkata kepada editor, “Saya sudah menulis buku cerita-cerita dari al-Quran untuk kanak-kanak. Saya sudah dapat seorang penterjemah Arab dan seorang penterjemah Inggeris. Saya hendak menerbitkan 3 buku itu serentak!”


Kata editor itu, “Buku cerita-cerita dari al-Quran untuk kanak-kanak sudah banyak dalam pasaran dan harganya murah-murah. Buku agama kanak-kanak dalam bahasa Inggeris sukar dijual. Buku dalam bahasa Arab, kedai buku pun tak mahu bawa. Lagipun kami tidak menerbitkan buku bacaan kanak-kanak.”


Percakapan itu tamat di situ.


Kesilapan begini amat lumrah dilakukan oleh penulis baru. Mereka merancang buku yang ditulis tanpa mempunyai latar belakang berkenaan dunia perbukuan. Itulah sebabnya mereka sukar dapat menerbitkan karya mereka dengan penerbit yang kredibel.


Jika saudara hendak menjadi penulis yang dari awal-awal sudah berjaya menerbitkan buku pertama saudara, masuk kursus Diploma Penerbitan di UPTS. Saudara mesti melabur dalam pendidikan diri sendiri sebagai penulis, kemudian baru menceburkan diri ke dalam dunia penulisan dengan lebih profesional.