Tuesday, August 09, 2005

Karyawan Makan Sekali, Penerbit Makan Berkali-kali

Setiap bulan wartawan daripada sebuah akhbar gaya hidup menelefon seorang penggubah hantaran pengantin. “Ada tempahan bulan ini?” tanya si wartawan.

“Ada,” jawab si penggubah dengan gembira.

“Ok, nanti saya datang dengan jurufoto,” kata wartawan itu.

Seperti yang dijanjikan, apabila semua gubahan sudah siap, wartawan dan jurufoto itu pun datang dan mengambil gambar-gambar gubahan dengan cara-cara yang profesional bagi disiarkan dalam akhbar itu dalam kolum “Gubahan Minggu Ini”.

Setiap bulan si penggubah menerima cek bayaran daripada akhbar itu kerana gambar gubahannya disiarkan. Bagi setiap gambar gubahan yang disiarkan dia dibayar RM100. Ia adalah pendapatan tambahan selain bayaran yang diterima daripada keluarga pengantin yang menempah gubahannya.

Keadaan ini berterusan selama lebih 2 tahun.

Pada suatu masa si penggubah pergi ke kedai majalah dan ternampak buku cantik dengan tajuk “Sirih dan Pinang Untuk Pengantin” yang sangat cantik kulitnya, dijual dengan harga RM32 senaskhah. Dalam buku itu terdapat bermacam-macam gubahan sirih pinang buat hantaran pengantin.

Sebagai seorang penggubah hantaran, dia terus mengambil buku itu dengan niat membelinya untuk rujukan dan sumber ilham apabila dia sendiri membuat gubahan untuk pelanggan-pelangganya. Buku itu diterbitkan oleh penerbit akhbar gaya hidup yang selalu menyiarkan gambar gubahannya.

Daun-daun halaman buku itu diselak, diselak dan diselaknya. Hampir 50% gambar-gambar yang disiarkan di dalam buku itu adalah gambar-gambar gubahannya yang dulu pernah disiarkan dalam kolum akhbar. Berderau darahnya!

Bulan demi bulan berlalu, dia menunggu jikalau ada cek datang dari penerbit itu. Cek yang ditunggu-tunggu tidak juga datang. Dia berasa dirinya sudah tertipu sebab penerbit telah membuat banyak keuntungan daripada gubahannya, manakala dia tidak dibayar apa-apa lagi.

Wajarkah si penggubah berasa dirinya ditipu oleh si penerbit? Wajarkah penerbit membayar sekali sahaja kepada si penggubah, tetapi menggunakan gubahannya itu berkali-kali untuk mengaut lebih banyak keuntungan?

Bolehkah si penggubah membawa kesnya ke mahkamah?

Siapakah yang memiliki harta intelektual ke atas karya gubahan hantaran pengantin? Adakah ia milik si penggubah?

Apabila penerbit membayar RM100 bagi setiap gubahannya yang diterbitkan, di mana gambar-gambar itu diambil oleh jurufoto yang bertugas dengan penerbit, adakah harta intelektual ke atas gambar-gambar itu milik si penerbit?

Dalam kes ini, bahan-bahan yang digubah adalah milik keluarga pengantin. Upah membuat gubahan itu sudah dibayar oleh keluarga pengantin.

Bolehkah si penggubah membenarkan mana-mana penerbit mengambil gambar-gambar gubahannya itu dan menerbitkannya, dan pada waktu yang sama si penggubah sendiri menerima bayaran atas gubahan itu daripada penerbit?

Kisah benar di atas berlaku disebabkan para penyumbang bahan penerbitan tidak mempunyai pengetahuan berkenaan undang-undang harta intelektual dan bagaimana cara-cara yang betul apabila berurusan dengan pihak yang menerbitkan harta intelektual mereka.