Friday, August 05, 2005

Tulang Belakang Buku

Tulang belakang buku adalah bahagian di mana kertas buku digamkan dan dijahit. Bahagian ini penting diberi wajah yang menarik.


Di dalam kedai buku, tulang belakang adalah ruang yang memainkan peranan penting bagi mengiklankan buku itu kepada bakal pembeli.Begitu pula di dalam perpustakaan di mana bakal pembaca memilih buku mana yang mahu dicapainya berdasarkan tulisan-tulisan yang dapat diimbas pada tulang-tulang belakang buku.


Apabila buku di susun berdiri tegak di rak pengguna hanya nampak judul buku yang tertulis pada tulang belakang.


Dua maklumat yang mesti ada pada tulang belakang adalah NAMA BUKU dan JUDUL BUKU. Gunakan kontras warna yang terang supaya huruf-huruf itu timbul dan dapat dibaca dari jauh.


Apabila buku nipis, tulang belakang menjadi terlalu sempit dan padanya tidak dapat dituliskan maklumat tentang nama pengarang dan judul buku. Jadi tulang belakang buku itu kosong.


Setiap ruang pada kulit buku hendaklah digunakan secara optimum bagi mengiklankan buku itu. Ada buku yang tebal, oleh itu tulang belakangnya luas, tetapi huruf-huruf yang dicetak padanya bersaiz kecil oleh itu sukar dibaca dari jauh. Di sini berlaku pembaziran ruang yang amat berharga.