Monday, September 05, 2005

Buku untuk Menghadapi Zaman Meleset

Pada saat artikel ini ditulis, pengurusan tertinggi syarikat-syarikat kereta di Malaysia sudah mula mengarahkan para pengurus pertengahan mereka supaya mengambil langkah-langkah persediaan bagi menghadapi zaman meleset disebabkan sudah ada tanda-tanda kitaran kemelesetan pada jualan kereta mewah.

Apabila berlaku kemelesetan ekonomi, tidak ada sektor yang kebal daripada kesan buruknya, termasuk para penerbit buku.

Buku bukan barangan keperluan utama, seperti halnya beras, minyak dan air. Oleh sebab itu, apabila berlaku kemelesetan ekonomi, jualan buku akan terjejas, sebagaimana jualan kereta mewah akan terjejas.

Setiap kali berlaku kemelesetan ekonomi, sebagai langkah berjimat cermat, kerajaan tidak mengeluarkan kontrak pembelian buku untuk perpustakaan awam. Ini bermakna, yang paling teruk terpukul adalah para kontraktor buku dan para penerbit buku yang banyak bergantung kepada pembelian kerajaan, termasuk para penerbit buku-buku teks sekolah.

Tanpa kontrak kerajaan, penerbit terpaksa hidup dengan menerbitkan buku-buku yang dapat dijual melalui kedai-kedai buku.

Ulat-ulat buku akan terus membeli buku, tetapi disebabkan pendapatan yang berkurangan, mereka tidak membeli buku-buku mahal. Ini bermakna, hanya buku-buku murah dan sederhana sahaja yang dapat dijual dalam zaman meleset.

Disebabkan pendapatan golongan menengah jatuh, permintaan untuk aktiviti hobi luar rumah akan jatuh, sebaliknya orang ramai akan menumpukan perhatian kepada jenis-jenis hobi yang dapat dilakukan di rumah, seperti bertanam bunga dan sayuran, membela ikan dan seumpamanya. Jadi jualan buku-buku dan barang-barang yang berkaitan dengan hobi-hobi itu akan naik setiap kali ekonomi meleset.

Bagi para penulis, saudara semua perlu merancang judul-judul buku yang saudara perlu tulis bagi menghadapi zaman meleset oleh sebab judul-judul yang laku dalam zaman mewah tidak laku dalam zaman meleset.

Bagi para penulis PTS, tulis emel saudara kepada blog ini untuk mendapatkan artikel lengkap ini.