Friday, January 13, 2006

Pentingnya Storyboard

Bagi menghasilkan buku-buku grafik yang laris dalam pasaran, ada tiga ciri penting.

  1. Nombor satu paling penting adalah ciri stori yang bagus.

  2. Paling penting kedua adalah ciri storibod yang bagus. Stori asal mungkin bagus, tetapi sampai ke tangan penulis storibod yang tidak pandai memilih dan mencipta babak-babak yang memiliki kesan drama yang dramatik apabila digrafikkan, komik itu jadi lesu.

  3. Terakhir barulah ciri strok pelukis yang bagus. Jika strok kurang bagus senilukisnya, tetapi storinya bagus dan storibodnya cantik, komik itu masih dapat memikat pembaca.


Di Indonesia sekarang, buku-buku yang dipanggil novel adaptasi sedang rancak diterbitkan dan dijual dengan larisnya. Novel-novel itu diadaptasi daripada sinetron (filem) yang mendapat sambutan hangat.


Pada kulit hadapan novel-novel itu, selain gambar poster film, ada tambahan caption "sebuah novel" ataupun "berdasarkan screenplay oleh....".


Proses novel adaptasi di Indonesia terbalik dengan apa yang kita lakukan di Malaysia. Di sini, novel diadaptasikan menjadi filem ataupun drama TV. Di sana filem-filem diadaptasi menjadi buku. Dari tontonan menjadi bacaan.


Filem-filem yang banyak diadaptasikan menjadi novel adalah filem-filem remaja. Judul dan wajah kulit-kulit novel itu menyalin judul dan poster-poster filemnya. Novel-novel itu juga dilancarkan oleh bintang-bintang filem yang berlakon dalam filem-filem itu. Justeru wartawan infotainmen banyak hadir dalam majlis tersebut.


Penulisan novel-novel itu mengikuti storibod yang disediakan bagi pembikinan filemnya, sehingga dialog-dialog dalam novel-novel itu banyak mengulangi dialog-dialog dalam filem. Begitu juga, jalan cerita mempamerkan apa yang dapat dirakam oleh kamera, dan tidak masuk ke dalam jiwa dan fikiran watak-wataknya.


Antara novel adaptasi yang sangat berjaya di sana adalah “Tiga Puluh Hari Mencari Cinta”, “Dara Manisku”, “Brownies”, bahkan drama horor “Tusuk Jelangkung” dan “Bangsal 13”.


Jadi kita lihat pentingnya storibod yang bagus. Ia membolehkan storibod filem digunakan bagi menuliskan edisi novelnya, sebiji macam filemnya. Itu belum lagi dari filem dijadikan komiknya.


Trend novel adaptasi ini bukan hanya memperkenalkan novelis baru muncul seperti Miranda, tetapi novel-novel itu berjaya menarik minat penulis-penulis laris seperti Fira Basuki dan Nova Riyanto Yusuf ikut sama terjun ke dalam genre baru ini.


Filem “Baik Punya Cilok” yang sudah berjaya mengutip lebih RM2 juta dalam masa 3 minggu, jikalau dibuat dengan meniru strategi para penerbit Indonesia di mana filem-filem yang popular diterbitkan serentak dengan edisi novelnya, maka ia dapat menghasilkan lebih banyak pulangan kepada Afdlin Shauki.


Apakah filemnya yang melariskan jualan novelnya. Ataupun jualan novelnya yang melariskan filemnya. Yang jelas, filem-filem remaja yang top dilancarkan serentak dengan novelnya dengan dihadiri oleh bintang-bintang filemnya.