Tuesday, August 02, 2005

Mengapa Buku Lambat Terbit

Salah satu faktor yang mematahkan semangat penulis untuk mula menulis buku baru seterusnya adalah buku yang sudah diserahkan kepada penerbit masih belum terbit.

Dengan andaian penerbit saudara adalah penerbit yang efisien cara kerjanya, tetapi kes buku saudara lambat terbit, manakala buku-buku lain cepat terbit, tentu saudara hendak tahu mengapa.

Penerbit tidak menggunakan logik "buku yang masuk dulu, terbit dulu". Ini disebabkan sifat-sifat pada dunia penerbitan dan pemasaran buku.

Sesetengah buku laku dijual sepanjang tahun, manakala sesetengah buku laku bermusim. Penerbit buku mempunyai takwim penerbitan buku.

Sebagai contoh, buku panduan bagi ibu-ibu yang hamil kali pertama dapat dijual sepanjang tahun. Buku panduan naik haji mula laris bermula dua bulan sebelum musim haji tiba. Buku-buku agama dan resipi biskut dan kek pula laris pada bulan puasa!

Kalau saudara menghantar kepada penerbit buku resipi biskut dan kek pada bulan puasa tahun ini, malanglah nasib manuskrip saudara itu. Tunggulah sampai tiba bulan Ramadhan tahun depan....