Friday, March 03, 2006

Jurang Emosi antara Editor dan Penulis

Sekiranya saudara seorang penerbit buku-buku yang banyak dihasilkan oleh penulis perempuan, saudara perlu membantu staf editorial saudara memahirkan diri dalam seni menjalin dan mengekalkan persahabatan dengan penulis-penulis perempuan.


Suatu ironi adalah, hanya disebabkan seseorang editor itu adalah perempuan, adakah dia secara fitrah pandai menjalin dan mengekalkan hubungan profesional sesama perempuan? Belum tentu!


Buku-buku yang banyak ditulis oleh perempuan adalah buku-buku bacaan perempuan, golongan remaja, dan buku kanak-kanak. Jadi, novel-novel cinta termasuk dalam kategori ini.


Salah satu faktor yang menyebabkan seseorang penulis perempuan lari daripada penerbitnya adalah apa yang disebut “jurang emosi”. Faktor jurang emosi adalah lebih penting bagi penulis-penulis perempuan dibandingkan dengan lelaki.


Salah satu ciri psikologi perempuan yang berbeza daripada psikologi lelaki adalah, perempuan meletakkan nilai tinggi ke atas komunikasi interpersonal.


Bagi perempuan, persahabatan dan hubungan baik adalah sumber kepuasan yang sangat bernilai. Itulah sebabnya, bagi perempuan, apabila kualiti hubungan interpersonal rosak, seluruh hubungan ikut rosak, termasuk hubungan profesional dan juga hubungan bisnes.


Bagi penulis perempuan, isu suka ataupun tidak suka kepada seseorang editor itu adalah sangat penting. Mereka tidak mengasingkan antara syarikat dengan petugas syarikat.


Isu jurang emosi adalah faktor utama yang mendorong apa yang sedang kita saksikan sekarang, iaitu fenomena penulis-penulis wanita terkenal lari meninggalkan penerbit mereka hanya disebabkan mereka tidak puas hati dengan hubungan interpersonal dengan editor masing-masing.


Psikologi penulis lelaki dapat membezakan syarikat daripada pekerja syarikat. Faktor inilah yang membolehkan penulis lelaki, meskipun dia membenci editornya, tetapi pada waktu yang sama dia terus menghantar karyanya kepada editor itu kerana dia suka gaya pengurusan syarikat itu. Bagi penulis lelaki, asal sahaja dia mendapat cek-cek royaltinya mengikut jadual, isu emosi tidak penting.


Perempuan tidak!


Penulis perempuan tidak akan berkata, “Saya benci tengok muka editornya, tetapi saya suka syarikatnya, oleh itu saya akan terus setia kepada penerbit itu.”





3 Komen :

At 3:12 PM, Blogger cenderawasih Berkata ...

uik! saya perempuan. saya tidak kisah dgn sikap org bawahan. yang penting di atas. kerana yang di atas itu yang akan memastikan kejayaan novel saya.

 
At 2:11 PM, Blogger Panaharjuna Berkata ...

Alamak!.

 
At 7:20 AM, Blogger Naim Berkata ...

ya......dan saya juga begitu agaknya...betullah tu. Lelaki mmg tak fikir sangat pasal emosi.

 

Post a Comment

<< Home