Friday, September 08, 2006

Apa Ada dalam Buku Travelogue?

Apabila saudara menulis buku catatan perjalanan, setiap entri jangan lebih daripada 2 halaman bercetak. Namanya pun 'catatan' oleh itu ia perlu menarik tetapi ringkas.

Apakah bahan dan maklumat yang dicari orang dalam buku catatan perjalanan?

Orang membaca buku travelogue sebab mereka hendak tahu perkara-perkara yang tidak ada dalam buku-buku biasa berkenaan keadaan dan kehidupan orang-orang di tempat itu.

1. Tempat-tempat yang pelik, umpamanya tempat di mana masyarakat di situ meletakkan mayat supaya dimakan oleh burung-burung pemangsa yang liar.

2. Adat resam yang pelik, sebagai contoh adat pengantin lelaki datang dengan membawa 10 ekor lembu hidup sebagai mas kahwin isterinya, yang dianggap amat mahal kerana isterinya amat gemuk.

3. Peristiwa-peristiwa yang lucu yang berlaku kepada seorang pengembara.

4. Watak-watak yang menarik dan luar biasa yang dijumpai dalam pengembaraan, sebagai contoh lelaki muda yang mempunyai dua orang isteri yang terdiri daripada dua adik beradik perempuan.

5. Amalan-amalan bisnes yang menarik, sebagai contoh, si pengembara dibenarkan tinggal percuma dengan tuan pemilik ladang anggur dengan syarat dia bekerja tanpa upah memetik anggur.

6. Bangunan-bangunan yang luar biasa, sebagai contoh restoran yang dahulunya adalah bangunan gereja.

7. Undang-undang luar biasa, sebagai contoh, orang yang ditangkap membuang sampah di bandar itu dihukum bekerja menjadi penyapu sampah setiap hujung minggu selama 10 minggu.

8. Tempat-tempat yang menggerunkan, sebagai contoh, tempat di mana para pesalah menjalani hukuman pancung di khalayak ramai.

9. Ciri-ciri luar biasa, seperti di bandar itu tidak ada sama sekali panggung wayang ataupun kedai video, ataupun supermarket menjual arak.

10. Sukan luar biasa, sebagai contoh sukan lumba katak.

11. Makanan luar biasa, sebagai contoh hidangan di restoran mahal yang terdiri daripada siput babi.

Banyak perkara yang menarik minat pembaca travelogue. Sayangnya orang-orang Malaysia yang belajar ataupun bekerja di luar negara tidak menyimpan catatan perkara-perkara yang menarik sebagai bahan buku travelogue.


.

1 Komen :

At 12:44 PM, Blogger Wan A. Rafar Berkata ...

Buku travelogue adalah di antara buku kegemaran saya. Buku jenis ini belum banyak ditulis dalam bahasa Melayu.

 

Post a Comment

<< Home