Friday, August 12, 2005

Kahwin Cerai dengan Penerbit

Kahwin cerai antara penulis dengan penerbit adalah amalan lazim dalam dunia perbukuan negara kita. Perkara ini merugikan baik penulis, mahupun penerbit.


Ini berbeza sekali dengan amalan antara para penyanyi dengan penerbit mereka. Jikalau ada mana-mana penyanyi popular yang menamatkan kontrak dengan penerbit mereka, peristiwa itu menjadi berita besar dalam ruangan gosip artis.


Perceraian penulis-penerbit paling sensasi adalah perceraian Sasterawan Negara Dato' A. Samad Said dengan Dewan Bahasa dan Pustaka. Perceraian itu didahului oleh "mogok sastera" oleh SN itu disebabkan perasaan tidak puas hati beliau terhadap layanan yang diterimanya daripada DBP. Menurut beliau, DBP lambat serba-serbi, lambat menerbitkan karya-karyanya dan lambat membayar royaltinya.


Pergaduhan antara SN itu dengan DBP disiarkan dalam media massa. DBP membela dirinya dengan mengatakan DBP sudah membayar jumlah royalti sekitar RM200 ribu kepada beliau! "Apa lagi yang SN itu tidak puas hati?" tanya DBP.


"DBP tidak menerangkan kepada media massa bahawa jumlah itu dibayar kepada saya dalam masa lebih kurang 20 tahun!" kata SN itu.


Kahwin banyak antara seorang penulis dengan beberapa penerbit juga perkara amat lazim, manakala hal seperti itu mustahil boleh berlaku dengan penyanyi. Satu orang penulis boleh jadi menerbitkan bukunya dengan dua, tiga, malah tujuh buah penerbit pun ada.


Kata pepatah Melayu, "Kahwin banyak, ada anak tak dapat disuruh."


Saudara banyak buku, tetapi satu buku di sini, satu buku di sana. Itulah sebabnya buku-buku saudara tidak dipasarkan dengan bersungguh-sungguh oleh mana-mana penerbit itu.