Friday, August 19, 2005

Tempah Maut

Banyak penerbit baru menyerahkan buku terbitannya kepada sesebuah pengedar dengan persetujuan penerbit itu menjadi pengedar tunggal. Langkah ini tidak bijaksana dalam dunia bisnes, ia langkah 'bunuh diri', tetapi mengapa dilakukan juga?

Apakah ciri-ciri penerbit yang sanggup 'bunuh diri' itu?

  1. Penerbit itu bukan sahaja baru tetapi tetapi tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman tentang dunia bisnes buku.

  1. Penerbit itu mungkin tahu sedikit sebanyak tentang bisnes buku, tetapi dia tidak mempunyai modal cukup untuk membuka syarikat penerbitan yang 'full-fledge', yakni serba-serbi ada. Lazimnya dia 'one man show'.

  1. Dia tidak mempunyai modal bagi mengedarkan sendiri buku terbitannya. Dia tidak mempunyai van dan eksekutif jualan bagi menjalankan tugas-tugas membangunkan rangkaian pengedarnya sendiri.

  1. Si penerbit itu tidak sanggup turun sendiri ke tengah gelanggang bisnes buku, tebalkan muka, pikul buku dari satu pintu ke satu pintu kedai buku, dan buat sendiri kerja-kerja membuka rangkaian kedai-kedai yang sanggup menjual bukunya.

Mengapakah menyerahkan buku saudara kepada pengedar tunggal adalah tindakan bunuh diri?

  1. Ikut logik, saudara tentu melantik pengedar yang besar sebagai pengedar tunggal saudara. Isunya, pengedar besar mengedar beratus-ratus, malah beribu, judul buku. Apa sebab dia mahu berikan layanan istimewa kepada buku saudara? Kepada orang bisnes, duit siapa pun sama nilainya. Mana-mana buku yang dia dapat buat duit, buku itulah yang diedarkannya. Pengedar besar tidak bergantung kepada buku saudara.

  1. Pengedar tunggal mahukan diskaun yang mencekik leher saudara. Di kalangan pengedar, pengedar tunggal buku-buku sekolah rendah paling kuat mencekik penerbit kecil. Jangan terkejut dia minta diskaun sampai 70%. Serahkan buku kepada mereka? Saudara sebenarnya 'bagi makan' mereka sahaja.

  1. Apabila saudara menyerahkan buku kepada pengedar tunggal, dia tahu kedudukan saudara sangat lemah, bak kata orang, saudara dalam keadaan tercungap-cungap. Apa pun syarat yang dikenakannya, saudara tidak upaya menolak.

Pesanan kepada saudara yang baru hendak cuba-cuba menerbitkan buku: Jangan cetak buku dulu kemudian baru hendak cari pengedar. Itu menempah maut namanya.