Tuesday, September 06, 2005

Hakcipta Subsidiari

Pada suatu masa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) membenarkan sebuah penerbit swasta menerbitkan karya-karya beberapa penulis besar abad ke-20 dalam dunia sastera Melayu.

Mereka yang karya-karyanya diserahkan oleh DBP kepada penerbit swasta itu adalah A. Samad Said, Shahnon Ahmad, Arena Wati, Abdullah Husain, S. Othman Kelantan, Keris Mas, Awang Had Salleh, Baharuddin Kahar, Hassan Ali, Hassan Ibrahim, Khadijah Hashim, Anwar Rithwan, Ibrahim Omar, Azmah Nordin, Amil Jaya, Shaari Isa, Muhammad Rakawi Yusuf, Rosmini Shaari dan Jong Chia Lai.

Akibat daripada tindakan DBP itu, timbul kekecohan kerana DBP tidak menulis surat kepada para penulis itu bagi mendapatkan persetujuan mereka supaya karya mereka diserahkan bagi tujuan penerbitan kepada penerbit swasta itu.

Selepas beberapa lama kecoh-kecoh, suasana senyap. Barulah mereka yang bising-bising itu tahu apa yang dilakukan oleh DBP itu adalah dibenarkan berdasarkan isi kandungan dokumen perjanjian penerbitan yang mereka tandatangani.

Sebagai penulis muda, saudara mesti ambil waktu dan berhati-hati apabila membaca huruf-huruf halus yang tercetak pada kertas dokumen perjanjian penerbitan dengan syarikat penerbit saudara.

Jikalau dalam dokumen itu terkandung klausa di mana saudara setuju menyerahkan semua hakcipta subsidiari karya saudara kepada penerbit, apa yang dilakukan oleh penerbit itu ke atas karya saudara adalah menjadi hak penerbit itu.

Jadi, jangan kecoh-kecoh kemudian!