Friday, September 09, 2005

Pasaran Produk Tempatan

Fenomena Mawi bukan fenomena luar biasa. Di mana-mana pun di dunia ini, produk-produk tempatan adalah lebih besar pasarannya daripada produk impot. Mawi adalah produk tempatan. Akademi Fantasia adalah produk tempatan.

Populariti bintang-bintang AF mengatasi rakan-rakan mereka yang dihasilkan oleh penerbit luar negara seperti siri Malaysian Idol. Penyanyi-penyanyi lagu-lagu tempatan, seperti Siti Nurhaliza, adalah lebih kaya daripada mereka yang menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa asing.

Di India yang sudah menggunakan bahasa Inggeris selama 150 tahun sekalipun, pasaran filem-filem yang dibintangi oleh bintang-bintang tempatannya dan lagu-lagu oleh penyanyi tempatannya adalah jauh lebih besar daripada produk impot.

Terbukti dalam sektor 'Pop Culture' produk-produk tempatan jauh lebih berjaya daripada produk impot.

Bagimanakah dengan buku?

Pada suatu masa dahulu pasaran buku-buku fiksyen didominasi oleh buku-buku Inggeris, manakala pasaran fiksyen Melayu amat kecil. DBP yang mencetak 3 ribu naskhah fiksyen Melayu gagal menghabiskan jumlah itu. Sehinggalah penerbit Creative muncul dengan judul-judul fiksyen daripada pengarang-pengarang yang sebelumnya menerbitkan buku mereka dengan DBP! Buat pertama kali pengarang-pengarang fiksyen serius Melayu dapat menerima royalti melebihi RM100.

Selepas Creative muncul penerbit Alaf21 dengan novel-novel cinta remaja. Kini, kedai-kedai buku terbesar di KL menjual antara 600 – 700 buah fiksyen Inggeris sebulan, tetapi menjual 5 – 6 ribu buah fiksyen Melayu sebulan. Buat pertama kali ada pengarang novel cinta yang masih berusia 22 tahun sudah menerima royalti melebih RM150 ribu!

Bagaimana pula dengan senario buku non-fiksyen Melayu?

Buku-buku karya asal Edward de Bono dan Steven Covey sudah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan dijual di kedai-kedai buku dan mendapat sambutan baik.

Puan Ainon Mohd. menulis karya-karya asli dalam Bahasa Melayu bagi memperkenalkan konsep-konsep kreativiti de Bono dengan diberikan konteks Malaysia. Terbukti jualan buku-buku karya Puan Ainon Mohd. mengatasi jualan buku-buku de Bono, baik yang asal mahupun yang diterjemahkan.

Buku Steven Covey 'Seven Habits' yang digarap daripada sumber agama Yahudi sudah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Dr. Danial Zainal Abidin kemudian menulis karya asli beliau '7 Formula' yang digarap daripada sumber Quran. Terbukti jualan buku Dr. Danial mengatasi jualan buku Steven Covey, baik yang asal mahupun yang diterjemahkan.

Di satu pihak lain kita mempunyai pengarang buku-buku motivasi pembangunan diri dalam Bahasa Melayu yang tidak dikaitkan dengan mana-mana pengarang luar, seperti Dr. HM Tuah, Ahmad Fadzli Yusof dan Ahmad Naim Jaafar. Angka jualan buku-buku mereka mengatasi semua angka jualan pengarang-pengarang luar!

Statistik jualan produk-produk yang dihasilkan oleh karyawan tempatan, baik dalam budaya pop mahupun bagi buku, adalah bukti bahawa orang tempatan mahukan produk-produk tempatan yang kualitinya setanding dengan produk-produk karyawan luar.