Saturday, November 26, 2005

Mungkinkah Alif Firdaus Menjadi Fenomena?

Sdr. Alif Firdaus adalah penulis PTS yang luar biasa. Karya beliau yang pertama “Untuk Syampu” baru sahaja masuk pasaran, dan maklumat dari Jabatan Pemasaran PTS menunjukkan sudah ada tanda-tanda buku itu akan menerima sambutan hangat di kalangan remaja awal.

Sdr. Alif luar biasa disebabkan beliau memulakan kerjayanya dalam bidang buku sebagai seorang ilustrator dan pelukis komik. Selepas menghadiri kursus penulisan PTS barulah beliau menulis buku.

Buku “Untuk Syampoo” ditulis, dilukis dan kulit bukunya pun dilukis oleh beliau sendiri.

Tetapi di manakah kelebihan Sdr. Alif? Buku beliau mendapat sambutan baik di kalangan remaja lelaki dan perempuan. Lazimnya, penulis perempuan hanya diminati oleh pembaca perempuan, manakala penulis lelaki diminati oleh pembaca lelaki. Di sinilah kelebihan Sdr. Alif, beliau dapat mencipta karya yang menembusi kedua-dua sektor pembaca itu.

Kita meramalkan buku “Untuk Syampu” akan bertahan lama dalam pasaran disebabkan ceritanya mempunyai ciri-ciri yang membolehkan buku itu tidak trendy. Kini beliau perlu menghasilkan lebih banyak buku yang dapat mengulangi kejayaan “Untuk Syampu” bagi memenuhi permintaan peminat-peminatnya.


1 Komen :

At 4:57 PM, Blogger Naim Berkata ...

Moga-moga menjadi fenomena walaupun saya belum menemui buku tersebut.

 

Post a Comment

<< Home