Tuesday, November 15, 2005

Siapa Pengeluar Terbesar Rancangan TV Tempatan?

Apa kaitan rancangan TV dengan dunia buku? Jawapannya: Isi kandungan atau 'content'.

Rakyat Malaysia suka menonton rancangan tempatan ataupun rancangan import? Jika penonton Malaysia lebih meminati rancangan impot, stesen TV akan menyiarkan lebih banyak rancangan impot. Habislah nasib penerbit tempatan dan begitu juga nasib semua profesional bidang itu.

Rakyat Malaysia suka membaca buku tempatan ataupun buku impot? Jika pembaca Malaysia suka buku-buku impot, kedai-kedai buku akan menjual lebih banyak buku impot. Habislah nasib penerbit buku tempatan, dan begitu juga nasib semua profesional bidang buku.

En. David Butorac, CEO Astro, dalam interviunya dengan THE EDGE November 7, memberitahu penerbit rancangan TV tempatan yang terbesar adalah Astro, bukan TV3, bukan RTM. Astro mempunyai 9 studio penerbitan di Bukit Jalil. Tahun 2004 Astro menerbitkan 1,300 jam rancangan tempatan. Daripada 10 saluran Astro yang paling popular, 7 adalah saluran tempatan yang dicipta oleh Astro sendiri. Bagi tahun 2005 Astro membelanjakan RM100 juta bagi menerbitkan rancangan-rancangan tempatan.

Dengan fakta bahawa penonton TV lebih suka menonton rancangan tempatan, adakah tidak logik apabila kita yakin bahawa pembaca buku juga lebih suka membaca buku-buku tempatan. Ini sudah dibuktikan oleh perkembangan pasaran novel-novel cinta remaja.

Jadi, para penerbit buku perlu lebih kreatif dalam mengenal pasti isi kandungan tempatan yang dimahukan oleh pembeli buku-buku tempatan. Maklumat itu perlu disampaikan kepada para penulis supaya mereka menulis buku-buku yang digemari oleh pembeli.

Berdasarkan trend ini PTS FORTUNA akan secara aktif menerbitkan buku-buku kreatif yang isi kandungannya memenuhi citarasa tempatan.