Friday, February 24, 2006

Perangkap 80 – 20

Entri ini ditulis khusus untuk mentee-mentee SifuPTS!

Beberapa orang mentee seperti Fadzli Yusof, Samsudin Wahab, Naim Jaafar, Ashadi Zain, Jeniri Amir, Salhah Mohamad, Ida Rizyani, Alif Firdaus dan Ahmad Zafran berjaya meluncurkan buku-buku mereka, lepas satu satu lagi, ke dalam pasaran. Manuskrip baru yang sedang dalam proses belum dicetak, mereka sudah hampir menyiapkan satu lagi manuskrip baru.

Dalam bidang pengurusan kerja peribadi, salah satu punca kegagalan menghasilkan buku adalah apa yang disebut “Perangkap 80 – 20”.

Bagaimanakah saudara boleh terjebak dalam perangkap kegagalan ini?

Begini:

Saudara menulis banyak buku serentak. Bagus! Itu strategi yang betul, mengikut KJ Method. (Peringatan: Tulis sekurang-kurangnya 5 buku serentak! Jangan lupa, gunakan sistem kad. Jangan gunakan logik linear, nanti kerja tersangkut-sangkut.)

Cuba tengok semula kemajuan tiap-tiap buku yang saudara sedang tulis. Bukankah semuanya separuh jalan! Saudara banyak buat kerja, tetapi satu pun tidak ada yang siap!

Jangan saudara menyorok di sebalik pelbagai alasan yang saudara ada-adakan bagi mempertahankan kegagalan saudara itu. Orang lain pun sibuk juga.

Cara keluar dari perangkap ini adalah begini: Pilih buku yang sudah 80% siap dan SIAPKAN yang 20% peratus lagi.

Jangan tunggu ada mood baru hendak disiapkan. Paksa diri sendiri menyiapkan buku itu, dan segera hantar kepada editor saudara supaya dapat diberi feedback. Jangan tergoda untuk menulis buku yang baru 20% dimulakan.

Ingat prinsip No. 1 mengurus banyak kerja: Buat banyak kerja, tetapi siapkan satu demi satu.

Nih, Sifu dah geramlah nih! (Kan dah kena rotan di depan perhimpunan!... kasihan juga).

Warning: Kalau dalam masa 2 minggu saya tidak terima manuskrip, nama-nama saudara akan saya tampal di papan notis!