Saturday, September 09, 2006

Buku Sejarah

Banyak sejarawan menyangka buku sejarah tidak dapat dijual, oleh itu mereka tidak mempunyai dorongan menulis buku-buku sejarah.

Sangkaan bahawa buku sejarah tidak ada pasarannya adalah tidak benar. Pasaran buku sejarah tidak ada disebabkan buku-bukunya yang tidak ada. Kelompok manusia yang meminati sejarah memang ada, sebagaimana memang ada kelompok yang meminati buku-buku kereta, orkid, kucing dan hiasan dalaman.

Ciri buku-buku sejarah sebagai produk konsumer adalah:

1. Sejarah diminati oleh kelompok yang sangat khusus. Ertinya mereka memang membeli buku sejarah disebabkan minat yang mendalam.

2. Pembeli buku sejarah membeli bukan disebabkan buku itu mahal ataupun murah. Ini membolehkan harga jualan buku-buku sejarah lebih anjal. Harga buku dikatakan tidak anjal apabila ia naik sedikit pun orang sudah tidak mahu membelinya.

3. Pembeli buku-buku sejarah mempunyai pendapatan yang relatif tinggi. Ditambah dengan minat mendalam, mereka sanggup membeli walaupun harga buku itu tinggi.

4. Peminat buku sejarah membeli buku-buku kegemaran mereka di kedai-kedai elit dan di kedai-kedai buku dalam kampus.

5. Buku-buku sejarah sentiasa dibeli oleh perpustakaan-perpustakaan awam dan sektor pendidikan.

6. Buku-buku sejarah yang ditulis oleh pengkaji sejarah dapat diulangcetak 5 tahun sekali.

Faktor-faktor ini membolehkan buku-buku sejarah dapat diterbitkan dan dijual antara 1500 - 2000 unit. Walaupun jumlahnya kecil tetapi disebabkan ia dapat dijual pada harga yang relatif tinggi, maka ia masih berbaloi diterbitkan.

.