Saturday, August 13, 2005

Benarkah Orang Melayu Tak Baca Buku?

“Saya sedang menulis buku,” kata seorang bekas pengarah jabatan cawangan khas dalam pasukan Polis Diraja Malaysia. “Tapi dalam bahasa Inggeris.”

“Kenapa dalam bahasa Inggeris?” tanya si editor.

“Kalau saya tulis dalam bahasa Melayu, tak laku,” katanya.

“Mana tahu tak laku?”

“Orang Melayu tak baca buku,” katanya.

Benarkah orang Melayu tak membaca buku? Mari kita lihat apa yang sedang berlaku dalam kedai-kedai buku:

  1. Kedai buku Borders yang baru membuka cawangannya di Kuala Lumpur memperuntukkan 10 ribu kaki persegi untuk menempatkan buku-buku Melayu. Ruang yang sama besar diperuntukkan bagi buku-buku Cina. Borders adalah rangkaian kedai buku terbesar di dunia.

  1. Rangkaian MPH semakin banyak memperuntukkan rak bagi mempamerkan buku-buku Melayu. Malah rak-rak buku Melayu sudah diletakkan di sisi pintu masuknya.

  1. Rangkaian kedai buku Popular yang menjadi benteng buku-buku Cina sudah mula membuka ruang untuk mempamerkan buku-buku Melayu.

  1. Statistik daripada sebuah rangkaian kedai buku menunjukkan, di semua kedainya, 8 daripada 10 buku terlaris adalah judul-judul Melayu.

  1. Di sebuah rangkaian kedai lagi, stok buku Melayu yang berjumlah 20%, ia mendatangkan 40% perolehan syarikat itu.

  1. Dalam sebuah rangakaian lain, jualan fiksyen Inggeris adalah sekitar 600-700 naskhah sebulan, tetapi jualan fiksyen Melayu melebihi 5000 naskhah sebulan.

  1. Rangkaian kedai buku yang paling pesat berkembang dengan membuka cawangan-cawangan baru adalah rangkaian milik penuh rakyat Malaysia dan mereka memfokuskan pasaran pada buku-buku Melayu, iaitu rangkaian kedai buku Rythm, Muda Osman dan Seri Intan.

Jika saudara penulis baru, jangan mudah menelan mentah-mentah cakap-cakap orang yang tidak tahu menahu tentang dunia perbukuan negara ini.Kalau didengar cakap-cakap mereka, saudara boleh hilang semangat hendak menulis dalam bahasa Melayu.