Thursday, August 11, 2005

RM700 untuk Kursus Penulisan Sehari

Baru-baru ini terbit suatu iklan untuk kursus penulisan sehari yang bernilai RM700. Iklan ini memecahkan rekod yuran kursus penulisan buku di tanah air kita. Belum pernah dalam sejarah dunia perbukuan negara kita ada mana-mana pihak yang berani menganjurkan kursus penulisan dengan yuran yang begitu tinggi.


Kursus itu bukan dikendalikan oleh mana-mana pegawai daripada penerbit terkenal, sebaliknya ia dikendalikan oleh seorang yang sudah berjaya menerbitkan bukunya sendiri, tetapi bukunya itu cuma dijual di kedai buku terbesar di Kuala Lumpur. Buku beliau tidak dijual dalam kedai-kedai buku tradisional di seluruh negara.


Apakah yang dapat disampaikan oleh seorang penulis buku dalam masa satu hari kepada peserta-peserta kursusnya? Tentulah perkara-perkara yang dia sendiri lakukan dan alami.


Logik, “Kalau saya boleh menulis buku yang laris dalam kedai buku terbesar Kuala Lumpur, semua orang boleh melakukan apa yang saya lakukan,” adalah logik yang mengandungi falasi serius.


Begitu juga logik, “Kalau saya boleh terbitkan buku saya sendiri dan dapat untung besar, anda semua tentu boleh terbitkan buku anda sendiri dan dapat untung besar macam saya,” adalah logik yang berbahaya untuk dijaja. Ia memberi harapan palsu kepada individu-individu yang tidak mempunyai maklumat tentang dunia perbukuan.


Sebagai orang yang baru hendak belajar menjadi penulis, hati-hati apabila saudara memilih kursus. Sebelum membayar yuran kursus yang mahal, beli dahulu buku-buku panduan tentang teknik penulisan berkesan yang banyak terdapat di kedai-kedai buku. Sebuah buku yang baik adalah “Think Like Your Editor”.