Thursday, August 11, 2005

Ikan Kecil Makanan Ikan Besar

Isu penerbit menekan penulis adalah isu si bodoh makanan si cerdik, si lemah makanan si kuat, dan isu si miskin makanan si kaya.


Jika saudara penulis muda, lazimnya saudara 'bodoh', 'lemah' dan 'miskin' sekaligus. Makin banyak kelemahan saudara, makin saudara terdedah kepada penindasan penerbit.


Penerbit mempunyai berbagai-bagai cara jika ia mahu menekan penulis. Penerbit yang menindas penulis mempunyai ciri-cirinya sendiri:


1. Penerbit itu kecil. Tetapi ia mempunyai menteliti pirahna. Selagi dia dapat makan orang, dia akan makan orang itu. Mereka tidak mempunyai etika perniagaan profesional. Penerbit besar tidak menindas penulis.


2. Penerbit itu dimiliki oleh satu orang pemegang saham. Dia mengeluarkan modal, dia juga yang menanggung semua risiko bisnesnya. Dia pengerusi dalam lembaga pengarah syarikat, dia juga ketua eksekutif syarikat. Dia menjalankan urusan bisnesnya secara one-man show.


3. Semua urusan harian itu dikontrol oleh tuan punya penerbit itu. Dia yang mencari penulis, dia yang memilih pencetak, dia yang menyimpan buku cek. Oleh sebab itu dia boleh menyimpan dua buku akaun, satu untuk dirinya, satu untuk pihak-pihak lain.


Salah satu pola fikir penulis muda adalah, dia tidak berapa kisah terhadap isu-isu yang berkaitan dengan hakcipta karyanya. Dia tidak sabar hendak melihat karyanya terbit. Inilah faktor utama yang membolehkan penerbit menindas penulis-penulis muda.


Penulis-penulis kecil adalah mangsa utama penerbit-penerbit kecil. Ikan kecil makanan ikan besar, begitulah kata pepatah.


Selagi ada penulis yang mahu dirinya ditindas penerbit, selagi itu penerbit-penerbit seperti itu dapat menindas si penulis. Masuklah kursus penulisan yang dikendalikan oleh pihak-pihak yang kredibel dan pelajari cara-cara mengurus bakat saudara dengan cara-cara yang profesional. Ingat, selagi saudara 'bodoh' selagi itu saudara mudah dimakan oleh si pandai.



1 Komen :

At 10:08 AM, Blogger Wendy Berkata ...

Nice blog! I'll have to come back soon.
You can visit my party ideas site/blog. There's lots of fun party ideas to share with friends.
Stop by and then call a friend!

 

Post a Comment

<< Home