Thursday, August 11, 2005

TV Pertama dalam Hidup Saya

Pada suatu petang sedang saya bermain-main dengan abang saya di halaman rumah saya, kawan saya Khalid menjerit.


“Mari kita pergi tengok TV.”

“TV? Apa itu TV?”

“Marilah tengok, ada macam-macam dalam TV itu,” tambahnya lagi.

“Di mana?”

“Tu, di rumah kedai di hadapan rumah awak.”


Lebih kurang 200 meter di hadapan rumah saya memang terletak satu deret bangunan rumah kedai. Rumah kedai itu satu-satunya yang diperbuat daripada batu di Bukit Tengah pada masa itu.


Pada masa itu saya hanya berusia 8 tahun dan sedang belajar dalam Darjah dua.


“Mari kita pergi tengok,” saya mengajak Khalid.

“Saya nak balik ke rumah, saya dah tengok. Awak pergilah tengok,” kata Khalid.

“Abang, mari kita pergi tengok TV,” saya mengajak abang saya.

“TV! Apa itu TV?” tanya abang saya.

“Saya pun tak tahu, mari kita pergi tengok dulu.”


Kami berdua pun lari menuju ke arah rumah kedai di hadapan rumah saya. Apabila sampai di kedai itu, saya lihat sebuah kotak di atas sebuah almari di kedai itu. Tercengang-cengang saya dan abang saya.


“Apa benda itu?” saya berfikir.


Gambar saya lihat ialah seorang lelaki berpakaian kot bercakap di dalam kotak itu. Sekejap kemudian terdapat gambar-gambar lain disiarkan. Kemudian gambar orang bercakap itu kembali lagi.


Ramai kanak-kanak dari kampung saya berkumpul berdiri di luar kedai itu memerhatikan kotak ajaib itu.


Saya juga nampak gambar sungai mengalir ditunjukkan dalam TV itu. Lama kemudian baru saya tahu bahawa program TV pertama yang saya menonton ialah program Warta Berita.


TV menjadi begitu ajaib kepada saya sebab saya tidak lahir di zaman yang ada TV. TV datang selepas saya. Ini mungkin berbeza dengan kanak-kanak zaman ini yang sudah biasa dengan TV sejak kelahirannya lagi. Ada bayi yang dibaringkan di hadapan TV sejak dari kecil lagi.


(Petikan dari novel jibunsyi karya Dr. Balakrishnan yang bakal terbit.)