Friday, August 12, 2005

Nama Atas, Nama Bawah

Buku-buku akademik tempatan banyak ditulis oleh lebih daripada satu orang pengarang. Ada yang ditulis oleh dua, tiga ataupun sepuluh pengarang.


Apabila nama-nama pengarang dicetak pada kulit depan, macam-macam kerenah penulis boleh berlaku. Kebanyakan penulis tidak mengemukakan bantahan pada bagaimana nama-nama mereka disusun dan dicetak pada kulit buku. Tetapi ada yang tidak puas hati.


“Kenapa nama saya di bawah?” kata seorang pengarang dengan nada tidak puas hati. “Saya profesor madya, si polan itu pensyarah biasa?”


“Kenapa nama si polan itu di atas? Saya tulis 4 bab, dia cuma tulis 3 bab?” kata seorang pengarang lain.


“Bos kami tak setuju nama si polan diletakkan di kulit buku kami sebagai editor projek. Dia belum ada PhD. Kata bos kami, mesti letak nama orang yang ada PhD sebagai editor,” kata si penulis yang ada PhD, dia berdusta dengan menjual nama bosnya.


Cakap-cakap macam itu timbul apabila pengarang sudah nampak kulit buku yang diterbitkan itu cantik. Semasa buku belum terbit, tak cakap apa-apa, masing-masing setuju sahaja dengan pertimbangan editor tentang nama siapa yang selayaknya diletakkan di atas ataupun di bawah.


Begitu juga dengan pembahagian royalti. Belum nampak duit, belum timbul perasaan tamak. Sudah dapat cek, baru terfikir macam-macam....