Saturday, August 13, 2005

Cinta Pertama

Apa yang kamu tulis di belakang saya ini?” Noraisyah bertanya kepada Anuar.

Rahsia,” jawab Anuar.

Anuar yang sebenarnya sedang melakar nama buah hatinya di belakang badan Noraisyah masih teragak-agak untuk memberitahu isi hatinya yang sebenar.

Saya rasa seperti ejaan nama saya sahaja. Kamu tulis 'Noraisyah' bukan, di belakang saya?” tanya Noraisyah lagi.

Anuar sememangnya menulis nama Noraisyah, di belakang badan gadis kecil itu dengan menggunakan jari telunjuknya.

Siapa pula nama teman lelaki kamu?” tanya Anuar kepada Noraisyah.

Baik, sekarang kamu pusing ke belakang.”

Anuar terus mengesot sedikit dan memusingkan badannya membelakangkan Noraisyah.

Saya akan tulis nama lelaki idaman saya di belakang badan kamu pula,” terang Noraisyah.

Anuar yang tidak membantah hanya menurut sahaja arahan Noraisyah.

Kamu jangan tulis laju sangat. Bagaimana saya hendak menangkap apa yang kamu tulis,” kata Anuar sambil mengerutkan keningnya.

Kamu tulis nama Terry, bukan?” teka Anuar.

Betul,” jawab Noraisyah.

Jikalau begitu, kamu tidak cintakan saya?” duga Anuar.

Sebenarnya saya telah menipu perasaan saya sendiri,” akhirnya Noraisyah mengaku.Baik, sekarang kamu pusing ke belakang sekali lagi dan saya akan tulis semula,” Noraisyah memberikan arahan.

Sekarang cuba kamu teka saya tulis nama siapa,” kata Noraisyah.

Anuar senyum simpul apabila namanya dilakar oleh Noraisyah di belakang badannya.

Nampaknya saya tidak bertepuk sebelah tangan,” kata Anuar.

Noraisyah dan Anuar senyum malu selepas membuat pengakuan cinta masing-masing pada usia lapan tahun.

(Petikan dari novel jibunsyi Norasyikin yang bakal terbit.)