Friday, August 12, 2005

Menulis Buku untuk Kanak-Kanak

Penulis baru lazimnya menyangka, menulis buku kanak-kanak adalah lebih mudah daripada menulis buku remaja. Menulis buku remaja pula lebih mudah daripada menulis buku untuk orang dewasa. Jadi ramai penulis baru yang hendak mula menulis dengan rancangan menulis untuk bacaan kanak-kanak dahulu.

Begitu juga ramai menyangka menulis buku untuk golongan berpendidikan rendah adalah lebih mudah daripada menulis untuk golongan berpelajaran tinggi. Sangkaan itu tidak benar. Buku-buku untuk setiap kategori pembaca mempunyai ciri-cirinya sendiri.

Buku kanak-kanak ditulis dengan menggunakan apa yang disebut ‘hitung kata’ yang sesuai untuk kanak-kanak. Hitung kata untuk buku kanak-kanak mesti sesuai dengan tahap kognitif mereka. Sebagai contoh, kanak-kanak di bawah 7 tahun belum dapat memahami ayat-ayat hipotetikal, oleh itu ayat-ayat ‘seandainya’ tidak boleh digunakan.

Sesetengah struktur ayat tidak boleh digunakan dalam buku kanak-kanak. Walaupun ayat itu pendek tetapi jika ayat itu adalah jenis ayat pancangan, maka ia tidak boleh digunakan seperti ayat ‘Walaupun nakal, Mamat yang suka bergurau, adalah budak yang baik hati.” Jikalau ayat itu panjang, tetapi jika ia adalah ayat gabungan, maka ia boleh digunakan, seperti ayat ‘Mamat suka bangun pagi, lalu dia terus pergi mandi, memakai baju, kemudian baru dia sarapan, lalu pergi ke sekolah berjalan kaki.”

Mereka yang paling banyak menyatakan hasrat mahu menulis buku untuk kanak-kanak adalah perempuan. Salah satu masalah penulis perempuan yang hendak menulis untuk bacaan kanak-kanak adalah sikap “mengemak-emak” dalam tulisan mereka. Sikap mengemak-emak menghasilkan ayat-ayat nasihat, berleter, mengajar-ajar budak, dan memperbodoh budak.

Syarat utama menjadi penulis buku cerita kanak-kanak adalah bakat mencipta cerita-cerita yang diminati oleh kanak-kanak. Menulis cerita yang diminati kanak-kanak dan remaja adalah lebih sukar daripada menulis cerita untuk bacaan dewasa.

Penulis yang pandai menghasilkan karya untuk audiens dewasa jarang sekali dapat menghasilkan cerita yang menarik bagi kanak-kanak dan remaja.

Kanak-kanak suka berangan-angan, mereka tidak suka logik, mereka mempunyai logik mereka sendiri, itu sebab mereka suka kartun kerana kartun tidak menggunakan logik orang dewasa. Orang dewasa pula, makin tua, makin takut berangan-angan.

Dewan bahasa dan Pustaka dahulu banyak menerbitkan buku sastera kanak-kanak dan remaja yang ditulis oleh orang-orang dewasa dengan menggunakan logik orang dewasa.. Sewaktu buku-buku itu dinilai untuk diterbitkan, buku-buku itu tidak diserahkan kepada kanak-kanak dan remaja supaya mereka baca dan mereka sendiri nilai apakah mereka meminati buku-buku itu. Akibatnya, DBP banyak menerbitkan buku-buku yang tidak disukai oleh kanak-kanak dan remaja.