Friday, August 12, 2005

Penerbit Muzik dan Penerbit Buku

Jika saudara penulis di Eropah ataupun Amerika, saudara tidak berpeluang berjumpa dan berbincang dengan editor yang bertugas di penerbit-penerbit besar. Saudara hanya berjumpa dengan agen-agen persuratan kepada penerbit-penerbit itu.

Literary agents atau agen persuratan adalah terdiri daripada individu-individu yang menjalankan tugas mendapatkan manuskrip buku-buku yang bakal diterbitkan oleh syarikat-syarikat penerbitan.

Setiap penerbit buku mempunyai program penerbitan masing-masing dua tahun lebih awal ke depan. Sebagai contoh, pada tahun 2005 syarikat penerbit ABC sudah membuat perancangan mahu menerbitkan 25 judul fiksyen sains untuk tahun 2007, dengan pembahagian tema sekian sekian, untuk bacaan kumpulan usia sekian sekian, dengan tebal muka surat sekian sekian.

Maklumat itu disebarkan di kalangan agen-agen persuratan yang bekerja rapat dengan penerbit berkenaan. Agen-agen itulah yang akan menemui penulis-penulis fiksyen sains dan memikirkan buku yang bagaimana yang perlu dihasilkan oleh penulis itu.

Apabila penulis sudah menyiapkan bukunya, agen akan membawa manuskrip itu kepada editor bagi dinilai. Jika manuskrip itu diterima untuk diterbitkan, maka agen dan penulis akan berkongsi royalti yang bakal dibayar oleh penerbit.

Kaedah ini mempunyai banyak kelebihan, baik kepada penerbit mahupun pengarang.

Daripada sudut penerbit, mereka mendapat manuskrip yang memenuhi syarat-syarat yang mereka cari. Cara ini juga memudahkan penerbit mencapai target program penerbitan yang sudah digubal.

Daripada sudut penulis, mereka mendapat maklumat yang tepat berkenaan ciri-ciri buku yang dicari oleh penerbit. Jadi tidak timbul masalah buku sudah siap ditulis tetapi tidak diterima oleh penerbit.

Di Malaysia, kita belum mempunyai individu-individu yang mencari rezeki dengan menjalankan fungsi sebagai agen persuratan. Calon yang sebaik-baiknya menjadi agen adalah individu yang mempunyai pengalaman sebagai editor di syarikat penerbitan.

Kita meramalkan tidak berapa lama lagi Malaysia akan meniru kaedah kerja di Eropah dan Amerika. Di sana agen-agen persuratan beroperasi menggunakan konsep ‘studio’ di mana mereka menyediakan konsep sesuatu buku itu secara complete, lengkap dengan cadangan kulit dan blurpnya sekali, baru dikemukakan kepada penerbit.

Di Malaysia, konsep studio ini sudah diamalkan oleh syarikat-syarikat penerbit muzik. Sebagai contoh studio KRU menyiapkan mastercopy lagu-lagu yang akan diterbitkan. Kemudian mastercopy itu diserahkan kepada penerbit untuk diterbitkan.

Strategi kerja seperti ini menghasilkan lagu-lagu yang berkualiti tinggi daripada sudut seninya. Ini disebabkan, studio tidak perlu memfokuskan perhatian mereka kepada hal-hal yang tiada kaitan dengan seni muzik.

Kos pengeluaran dan strategi pemasaran itu dikendalikan oleh syarikat penerbit, kerana penerbit mempunyai sumber kewangan bagi mebiayai kos produksi dan kempen pemasaran.