Saturday, August 13, 2005

Panduan Mengenalpasti Pembaca Sasaran

Apabila saudara sudah yakin saudara mahu hidup sebagai penulis sepenuh masa, salah satu kemahiran yang saudara perlu pelajari adalah mengenalpasti siapa yang perlukan buku saudara.


Katakanlah, saudara menulis buku dengan tajuk “Pendidikan Akhlak untuk Remaja”. Jawab pertanyaan berikut:


1. Siapa yang berminat membeli buku saudara itu? Antaranya adalah pustakawan dan guru pusat sumber sekolah. Mereka membeli sahaja, tetapi tidak membacanya. Dalam kerjaya mereka, mereka itu tidak perlu membaca buku tentang pendidikan akhlak untuk remaja. Jumlah pustakawan dan guru pusat sumber adalah amat kecil di negara ini.


2. Siapa yang memerlukan isi kandungan buku saudara itu? Antaranya adalah ibu bapa, mereka yang menganjurkan kem-kem motivasi, kaunselor sekolah, dan pakar pendidikan. Walaupun isi kandungan buku saudara mungkin berguna kepada mereka, tetapi mereka mungkin tidak membelinya dan tidak membacanya. Pakar pendidikan yang bercakap Inggeris memandang rendah pada pakar-pakar tempatan, oleh itu mereka tidak membaca buku-buku yang ditulis dalam bahasa Melayu. Ibu bapa yang mempunyai anak-anak remaja bermasalah tidak pergi ke kedai buku.


3. Siapa yang mahu membaca buku saudara itu? Sudah tentu remaja tidak mahu membaca buku tentang pendidikan akhlak untuk mereka.

Kemahiran mengenalpasti siapa yang mahu membeli dan siapa yang mahu membaca buku saudara dapat membantu saudara mengelakkan kesilapan memilih tema buku yang saudara tulis.


Semua buku ramai yang memerlukannya, tetapi orang yang memerlukannya belum tentu membelinya. Buku “Hidup Sihat Tanpa Dadah” diperlukan oleh semua orang. Tetapi orang yang sihat tidak membelinya. Penagih dadah pun tidak mahu membelinya! Kalau saudara menulis buku ini, jangan harapkan royalti yang banyak.