Sunday, August 21, 2005

RM2 Ribu untuk Sebuah Sinopsis Cerita?

Ya! RM 2 ribu adalah bayaran yang dibuat oleh sebuah penerbit untuk sebuah sinopsis jalan cerita khayalan tentang siapa sebenarnya yang menerbangkan pesawat-pesawat yang menyerang bangunan World Trade Centre dalam peristiwa September 11.


Sekali pandang, nampaknya pencipta sinopsis itu amat beruntung. Dia berjaya menjual sebuah sinopsis cerita yang ditaip atas tiga helai kertas, pada harga yang begitu baik.


Cerita lengkap sinopsis itu belum mula ditulisnya disebabkan dia sibuk dengan projek lain. Hanya ringkasan cerita sahaja yang siap ditulis. Baru sinopsis pun penerbit sudah sanggup membelinya pada harga RM 2 ribu.


Katakanlah saudara mencipta sebuah cerita, kemudian saudara menuliskan jalan cerita itu dalam bentuk sinopsis. Kemudian saudara menjual sinopsis itu kepada penerbit ABC. Apakah implikasinya?

  1. Disebabkan saudara sudah menjual hakcipta cerita itu kepada penerbit ABC, ini bermakna, saudara tidak lagi mempunyai apa-apa hak lagi ke atas cerita itu. Senang cakap: Cerita itu bukan lagi saudara punya.

  1. Penerbit ABC berhak melakukan apa sahaja kepada cerita itu. Sebagai contoh ia boleh menjual cerita itu kepada penerbit lain dengan harga RM10 ribu.

  1. Penerbit ABC boleh mencari pengarang lain bagi menuliskan cerita lengkap dan menerbitkannya.

  1. Penerbit ABC boleh melarang saudara daripada menulis apa-apa karya berdasarkan cerita itu dan menerbitkannya dengan penerbit lain.

  1. Penerbit ABC boleh menghasilkan produk lengkap seperti buku, komik, animasi, filem, drama dan apa-apa produk derivatif daripada cerita itu. Satu sen pun saudara tidak akan dapat daripada penjualan produk-produk itu.

Apa yang hendak dihairankan apabila penerbit sanggup membayar RM 2 bagi tiga keping kertas yang di atasnya tertulis sebuah jalan cerita yang mempunyai ciri-ciri yang kemudian dapat dieksploitasi dengan pelbagai cara dan di mana setiap cara itu adalah sumber keuntungan.

Pernahkah saudara membaca cerita Pak Pandir dengan tiket kereta api?

Pada suatu hari Pak Pandir hendak ke Singapura dengan menaiki kereta api. Dia pun pergi ke stesen dan membeli tiket perjalanan jam 10 pagi. Kerana lambat, kereta api bertolak tanpa menunggunya. Melihat kereta api pergi, sambil memegang tiketnya, Pak Pandir berkata, "Engkau tinggal aku! Tak apalah, tiketnya ada pada aku!"

Hati-hati apabila saudara menjual sebarang karya ciptaan saudara kepada mana-mana pihak. Ramai penulis tidak faham implikasi jual-beli hasil ciptaan mereka dengan penerbit.