Thursday, September 08, 2005

Lanskap Terbaru Dunia Bisnes Buku Melayu

Gosip terbaru 1:

Syarikat DAWAMA Sdn. Bhd, iaitu syarikat yang menerima penswastaan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), baru-baru ini membeli 70% saham Penerbit SASBADI.

Penerbit SASBADI adalah salah satu daripada 4 buah 'budak besar' dalam industri buku sekolah. Mereka adalah DAWAMA yang menguasai buku-buku teks sekolah rendah, PELANGI yang sudah disenaraikan di Papan Ke-2 Bursa Saham KL, FAJAR BAKTI iaitu anak syarikat penerbit Oxford International, dan SASBADI.

Jumlah dagangan SASBADI adalah sekitar RM40 – 50 juta setahun. DAWAMA sedang dalam proses memohon penyenaraian di Bursa Saham KL. Dari satu sudut ini adalah strategi bersama DAWAMA dan SASBADI untuk penyenaraian.



Gosip terbaru 2:

Sepuluh (10) orang eksekutif tertinggi Penerbit PEARSON Malaysia baru-baru ini keluar dan menubuhkan syarikat penerbitan mereka sendiri.

PEARSON terkenal kuat dalam sektor buku Melayu peringkat pendidikan tinggi. Sejak belakangan ini PEARSON mula menterjemah buku-buku bisnes dan pengurusannya ke dalam Bahasa Melayu.

Sumber-sumber kita memberitahu PEARSON sedang mencari Pengurus Besar baru dan pasukan eksekutif kanan bagi menggantikan 10 orang yang keluar itu. Dikatakan gaji yang ditawarkan kepada calon pengurus besar itu adalah RM22 ribu sebulan.



Gosip terbaru 3:

Datuk Ng, tuan punya Penerbit PELANDUK, meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi MABOPA (Malaysian Book Publishers Association), disebabkan beliau sudah menjual PELANDUK 100% saham syarikatnya itu kepada pihak yang belum dapat dipastikan kerana masih dirahsiakan.

PELANDUK adalah penerbit yang terkenal dengan buku-buku biografi dan buku-buku tokoh politik yang mahal.

Dato' Ng adalah tokoh penerbitan yang mempunyai hubungan rapat dengan orang-orang terkenal, baik dalam kerajaan mahupun dalam dunia bisnes. Komuniti bisnes buku Melayu meramalkan PELANDUK dibeli oleh Kumpulan MPH yang diketahui mempunyai rancangan mahu membuka sayap penerbitan.