Wednesday, March 22, 2006

MPH dan Buku Melayu

Ini gosip terbaru yang kita dengar:

Pihak pengurusan tertinggi rangkaian kedai buku superstore MPH akan meningkatkan lagi sokongan dan dukungannya kepada penerbit-penerbit buku-buku Melayu dengan memperuntukkan 6 halaman khusus berbahasa Melayu dalam setiap edisi majalah rasminya "Quill".

Quill diterbitkan secara berkala untuk ahli-ahli kelab buku MPH bagi mempromosi buku-buku yang dijual di dalam kedai-kedai bukunya. Suatu sumber mengatakan jumlah ahli kelab itu melebihi 50 ribu yang terdiri daripada anggota kelas menengah di bandar-bandar utama negara ini.

Bagaimanakah caranya saudara dapat menjadi ahli kelab buku MPH? Saudara hanya perlu mengisi borang di pejabat dalam kedai buku itu ataupun melalui laman web MPH.

MPH adalah satu-satunya (the one and only) rangkaian kedai buku korporat yang secara konsisten mendukung penulis-penulis tempatan dengan mengadakan pelbagai aktiviti promosi dalam kedai di mana para penulis tempatan dilibatkan secara aktif.

Sebagai penulis, bagimanakah caranya buku-buku saudara dapat dijual dalam rangkaian kedai-kedai MPH? Ada dua cara:

Pertama, penerbit saudara itu hendaklah juga menjadi pembekal kepada MPH, ataupun pengedar saudara hendaklah menjadi pembekal kepada MPH.

Banyak penulis mempunyai buku yang baik tetapi tidak dapat dijual melalui rangkaian MPH disebabkan dua faktor di atas. Jangan terkejut jika buku saudara yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka sekalipun, tidak dijual di MPH! Mari kita tanya DAWAMA, mengapa....