Monday, September 19, 2005

Buku Melayu Dicuri Sindiket

Cerita novel cinta remaja Melayu dicuri dari kedai-kedai buku memang sudah lama berlaku. Mengikut laporan pengurus-pengurus kedai yang bercakap tentang masalah kehilangan stok novel cinta Melayu di kedai buku mereka, majoriti yang mencuri adalah remaja perempuan bertudung (mudah menyorokkan buku di bawah tudung) dan mereka mencuri satu naskhah sekali, yakni buat bacaannya sendiri.


Tetapi sejak akhir-akhir ini buku-buku bukan novel sudah mula dicuri. Pengurus sebuah cawangan rangkaian kedai buku ternama memberitahu, di sebuah outlet,30 naskhah buku Azizi Ali hilang, sehingga pengurusan terpaksa memasang alat sensor.


Di sebuah outlet lain, buku-buku PTS juga turut hilang. Antaranya adalah buku-buku Dr. Ismail Tambi, pakar sakit tuan itu!


Disebabkan jumlah naskhah yang hilang itu banyak, ini bermakna si pencuri mencuri bagi tujuan bisnes. Kita mengesyaki buku-buku itu dibekalkan kepada penjual buku eceran di tepi-tepi jalan ataupun di pasar malam.


Apa yang menarik adalah, buku-buku Inggeris tidak dicuri. Ini membuktikan permintaan bagi buku-buku Melayu memang cukup tinggi bagi menggalakkan munculnya pencuri buku profesional!



1 Komen :

At 9:43 AM, Blogger cenderawasih Berkata ...

kelakar pulak artikel puan yg satu ni.

 

Post a Comment

<< Home