Tuesday, September 13, 2005

Dato' Ng ke MPH

Akhirnya gosip tentang ke mana Dato' Ng Tieh Chuan akan pergi sudah terjawab!

Dato' Ng dikatakan telah menjual penerbit Pelanduk kepada seorang sahabatnya. Walau bagaimanapun kita belum dapat mengesahkan siapa pembelinya.

Beliau akan memegang jawatan sebagai Pengurus Besar kepada KUMPULAN MPH!

Di bawah Kumpulan MPH adalah syarikat-syarikat yang bergiat dalam aktiviti rangkaian kedai buku, pengimpotan buku, penerbitan, pengedaran dan percetakan. Semua itu akan berada di bawah tanggungjawab Dato' Ng.

Kita meramalkan, sebagai seorang penerbit yang amat berpengalaman, Dato' Ng akan membantu Kumpulan MPH mengembangkan lagi aktiviti penerbitan Kumpulan MPH yang pada masa ini masih kecil dibandingkan dengan aktiviti-aktiviti MPH yang lain.

Kita juga meramalkan beliau akan memperkukuhkan lagi kedudukan MPH sebagai pengimpot buku.

Pada masa ini nilai buku luar negara yang diimpot oleh Malaysia adalah sekitar RM150 juta setahun. Jumlah itu masuk melalui pintu Singapura. Kita percaya MPH, sebagai pemain terbesar dalam industri peruncitan buku negara kita, tidak berpuas hati dengan jalur perdagangan itu yang amat merugikan Malaysia.

Kehadiran Dato' Ng dalam barisan pasukan pengurusan tertinggi MPH tentu sekali dibaca dengan teliti oleh komuniti industri buku negara kita dan pengimpot-pengimpot buku di Singapura!