Friday, September 02, 2005

Buku Tahan Lama dan Buku Evergreen

Para penerbit sentiasa mencari judul-judul buku yang mempunyai ciri tahan lama dalam pasaran dan buku-buku evergreen. Buku-buku jenis ini paling menguntungkan penerbit dan penulis.

Kos menerbitkan buku adalah paling tinggi bagi cetakan pertama. Kos-kos yang ditanggung oleh penerbit adalah kos pracetak yang terdiri daripada (a) kos perolehan manuskrip, (b) kos mengedit, (c) kos layout, (d) kos ilustrasi, (e) kos desain kulit, (f) kos semakan pruf, dan (g) kos filem.

Kos-kos ini menyebabkan risiko kerugian adalah tinggi manakala margin keuntungan amat kecil bagi cetakan pertama. Semua kos ini tidak ditanggung lagi apabila buku itu diulangcetak.

Ciri utama buku evergreen adalah fakta yang terkandung di dalamnya tidak berubah. Contoh buku evergreen yang paling sempurna adalah kitab Quran. Ia tidak mengalami perubahan sama sekali. Mana-mana penerbit yang menerbitkan Quran amat beruntung. Walau bagaimanapun, kerajaan mengenakan lesen khas bagi menerbitkan dan mencetak Quran.

Buku-buku agama adalah termasuk dalam senarai evergreen. Kitab-kitab karangan Imam Ghazali, Imam Shafie, Imam Malek, Syed Qutub, Hassan al-Bana, Hamka dan lain-lain masih dicetak dan diulangcetak sehingga hari ini.

Selain daripada buku-buku agama, buku-buku falsafah, sejarah, buku-buku cerita dan sastera juga termasuk dalam buku evergreen.

Sesetengah judul, walaupun bukan evergreen, tetapi ia dapat bertahan dalam pasaran selama bertahun-tahun sebelum buku itu dianggap 'out-of-date' atau 'ketinggalan zaman'.

Kamus-kamus termasuk dalam senarai buku tahan lama. Lazimnya kamus diulangcetak dengan tambahan-tambahan baru, setiap 5 tahun. Ini bermakna jikalau saudara mempunyai kamus, selama 5 tahun saudara terus menikmati royalti daripada kamus asal yang saudara susun itu. Setiap 5 tahun saudara perlu melakukan semakan bagi memastikan kamus itu mengandungi perkataan-perkataan yang baru dicipta ataupun perubahan makna yang berlaku pada perkataan-perkataan sedia ada.

Disebabkan kamus-kamus amat menguntungkan penerbit itulah sebabnya saudara dapat lihat semua penerbit cuba menerbitkan kamus masing-masing. Mereka sanggup membayar beribu-ribu ringgit kepada individu yang sanggup menyusun kamus bagi mereka. Kebanyakan daripada penyusun itu adalah individu-individu yang tidak pernah mendapat latihan dalam bidang perkamusan. Apa yang mereka lakukan adalah membeli beberapa buah kamus yang ada dalam pasaran dan menciplak kamus-kamus itu!

Buku-buku bidang ilmu di mana prinsip-prinsipnya bertahan lama juga termasuk dalam kategori ini. Ia dapat bertahan sehingga 10 ataupun 15 tahun. Buku-buku komunikasi, pengurusan, pemasaran, kejurujualan, psikologi, pendidikan kanak-kanak, kreativiti dan motivasi adalah termasuk dalam ketegori ini.

Buku-buku evergreen dan buku-buku tahan lama adalah sumber royalti yang berpanjangan bagi penulis, oleh sebab itu, jikalau saudara hendak hidup dengan menjadi penulis sepenuh masa, saudara perlu mempunyai judul-judul evergreen dalam senarai karya saudara. Judul-judul evergreen hanya ditulis sekali, kemudian ia diulangcetak berkali-kali, malah bertahun-tahun.