Friday, August 26, 2005

Penceramah Terbit Buku Sendiri

Apabila saudara menjadi penceramah yang mempunyai buku, ada beberapa cara saudara dapat mempromosi buku-buku saudara:

  1. Saudara boleh menjual sendiri buku-buku saudara setiap kali saudara menyampaikan ceramah. Lazimnya saudara boleh ambil buku-buku saudara daripada penerbit saudara pada harga pengedar, dan jual pada harga yang lebih tinggi.

  2. Sesetengah penerbit memberi peruntukan kepada penulis di mana penulis dibenarkan mengambil bukunya sehingga RM2 ribu ataupun lebih tanpa membayar tunai harga buku itu, sebaliknya ia akan ditolak sahaja daripada royalti penulis pada akhir tahun.

  3. Saudara juga boleh menjual buku-buku penulis lain yang saudara yakin akan dibeli oleh mereka yang hadir dalam kursus saudara.

  4. Sesetengah penerbit mempunyai pasukan pameran buku di mana mereka banyak membuat pameran buku bersama-sama penceramah yang terkenal. Cara ini lebih profesional dan amat baik untuk menjaga imej saudara kerana ketibaan saudara diiringi oleh pegawai-pegawai daripada penerbit saudara sendiri. Sebaik-baiknya saudara mencari penerbit seperti ini.

  5. Sesetengah penerbit juga bertindak sebagai pengurus publisiti penulis di mana mereka mempromosi nama-nama penulis mereka kepada para penganjur ceramah dan kepada media. Saudara patut menerbitkan buku saudara dengan penerbit seperti ini.

Sesetengah penceramah menerbitkan dan menjual sendiri buku yang mereka tulis. Apakah kelebihan dan kekurangan cara ini?

  1. Margin keuntungan saudara lebih besar sebab saudara tidak perlu memberi potongan harga kepada sesiapa. Kalau modal saudara RM2 dan saudara jual pada harga RM3, maka keuntungan saudara adalah RM1. Kalau saudara jual 3 ribu naskhah, saudara untung RM3 ribu.

  2. Mutu fizikal buku saudara menjadi rendah disebabkan saudara bukan penerbit profesional. Sebagai penulis, saudara pun mempunyai maruah, apabila buku saudara cantik, saudara berasa bangga dengan wajah buku saudara itu. Apabila buku tidak cantik, hendak meletakkan harga yang lebih pun saudara malu!

  3. Apabila saudara membawa sendiri buku saudara, imej saudara jatuh di mata hadirin yang sofisticated citarasanya.

  4. Walaupun margin keuntungan saudara lebih besar bagi setiap unit buku, tetapi jumlah jualan buku saudara lebih kecil dibandingkan dengan buku-buku yang diterbitkan oleh penerbit profesional, disebabkan saudara tidak mempunyai keupayaan memasarkan buku saudara secara profesional. Yang jelas, buku saudara tidak dapat masuk kedai-kedai buku di seluruh negara. Akibatnya, apabila saudara tidak berceramah, buku saudara pun tidak bergerak dari dalam setor rumah saudara.

  5. Dengan menerbitkan buku sendiri, saudara memerlukan modal tunai bagi mencetak buku saudara.

  6. Sebagai penerbit yang tidak profesional, saudara mungkin tersalah membuat anggaran tentang jumlah yang perlu dicetak. Ada kemungkinan saudara terlebih cetak daripada jumlah yang dapat dijual.

Jika saudara hendak menjadi penceramah profesional, tulis dan terbitkan buku saudara secara profesional. Pada jangka masa panjang cara ini lebih menguntungkan saudara.