Tuesday, August 23, 2005

Penulis Muncul di Televisyen

Salah satu soalan lazim yang ditanya oleh orang awam adalah, apabila penulis muncul memberi ceramah di TV, berapa ribu ringgit mereka dibayar?

Kebanyakan orang awam percaya sesiapa yang muncul dan bercakap-cakap di kaca TV mendapat bayaran lumayan. Tidak, gambaran itu tidak betul.

Bagi sesetengah stesen TV, jika anda muncul sebagai tetamu istimewa dalam slot-slot rancangan tetap harian ataupun mingguan, saudara tidak dibayar apa-apa. Saudara hanya diberi cenderamata korporat yang harganya mungkin cuma RM4 ataupun RM5 sahaja.

Jika saudara menjadi penceramah dalam siri slot komersial yang dibekalkan oleh syarikat luar kepada stesen TV itu, saudara dibayar oleh syarikat pembekal tersebut, bukan oleh stesen TV.

Jika sebelum saudara balik dari studio itu saudara diminta mengisi borang tuntutan bayaran dan perbatuan, maka barulah saudara tahu saudara akan dibayar sedikit sagu hati, mungkin antara RM70 hingga RM150. Lazimnya hanya stesen TV kerajaan memberi sagu hati seperti itu.

Walaupun saudara tidak menerima bayaran apabila muncul di TV sebagai tetamu siaran, tetapi kemunculan saudara itu banyak manfaatnya bagi buku saudara. Apabila saudara terkenal melalui TV, jualan buku-buku saudara naik. Bukan itu sahaja, saudara juga akan menerima banyak undangan berceramah. Dari situ saudara mendapat sumber pendapatan sampingan iaitu yuran ceramah yang saudara terima.