Monday, August 22, 2005

Memilih Editor

Jika saudara hendak membuka syarikat penerbitan, saudara perlu mencari kakitangan syarikat yang menguruskan hal-hal editorial.

Kualiti editor mempunyai kaitan kuat dengan mutu buku-buku yang saudara terbitkan. Memang ada syarikat penerbitan yang tidak mempunyai editor. Yang amat terkenal mengamalkan kaedah kerja cara ini adalah penerbit-penerbit buku agama tempatan. Mereka ambil bulat-bulat manuskrip yang dihantar oleh penulis dan menerbitkannya. Inilah faktor yang menyebabkan kualiti rendah pada buku-buku agama terbitan tempatan.

Ada sebuah ataupun dua penerbit buku agama tempatan yang mengambil seorang dua staf editorial, tetapi mereka mengambil staf yang tidak mempunyai ijazah, dengan alasan mahu mengawal kos penggajian. Kesannya juga serupa, iaitu kualiti editorial yang rendah.

Jangan saudara menggunakan sikap berjimat pada tempat yang salah. Mutu editorial adalah perkara paling penting dijaga dalam penerbitan buku.

Sikap tidak mahu membayar gaji tinggi kepada staf editorial adalah sikap yang merugikan bisnes sendiri.

Kita dapat saksikan sendiri apa yang diamalkan oleh penerbit-penerbit terbesar di negara kita seperti penerbit Kumpulan Karangkraf, Fajar Bakti, Pelangi, Utusan, Sasbadi dan Rythm. Mereka hanya mengambil pemegang ijazah untuk kerja-kerja editorial.