Tuesday, August 23, 2005

Surat Peguam Bekas Suami Penulis

Apabila saudara menjadi penerbit, macam-macam perkara akan saudara alami. Hati-hati sebelum melaksanakan sebarang keputusan dan tindakan. Ambil contoh kes di bawah:

En. Salimon adalah seorang akauntan yang mempunyai syarikat sendiri. Beliau berkahwin dengan seorang guru sekolah rendah yang kemudian menjadi novel yang terkenal, Puan Zulikhah. Novelis itu mempunyai 7 buah novel yang masing-masing amat laris dalam pasaran, diterbitkan oleh penerbit ABC.

Pasangan itu kemudian bercerai.

Peguam Puan Zulikhah menyenaraikan harta-harta sepencarian pasangan itu sebagai tuntutan supaya dibahagi dua, iaitu sebuah rumah banglo kediaman mereka sebelum bercerai, sebuah ruang pejabat, 2 buah pangsapuri yang disewakan, sebuah rumah kedai yang masih dalam pembinaan, 3 keping tanah dan dua buah kereta mewah. Semua harta itu dibeli oleh En. Salimon.

Peguam En. Salimon menyenaraikan harta atas nama Puan Zulikhah yang diperoleh selama mereka berkahwin iaitu saham bernilai RM2 juta dalam sebuah hotel, simpanan wang tunai di ASN bernilai RM230 ribu, simpanan tetap di bank bernilai RM200 ribu, 3 buah kereta, dan semua tujuh judul novel Puan Zulikhah, dalam tuntutan balasnya.

Peguam En. Salimon menulis surat kepada penerbit ABC untuk mendapatkan laporan nilai royalti yang dibayar kepada Puan Zulikhah bagi setiap judul novelnya.

Jika saudara menjadi pengurus syarikat penerbit ABC, saudara tidak perlu menjawab surat peguam En. Salimon itu. Rekod-rekod perniagaan sesebuah syarikat adalah rahsia syarikat itu. Saudara hanya wajib menjawab surat tersebut apabila surat itu disertai dengan dokumen perintah mahkamah.