Wednesday, August 24, 2005

Tagih Hutang Buku dengan Buku

Bisnes buku adalah bisnes yang hidup dengan hutang, hutang, hutang. Bisnes tutup pun disebabkan hutang.

Sebuah penerbit yang nilai jualan bukunya adalah sekitar RM5 juta setahun, sekurang-kurang dia berhutang RM500 ribu kepada pencetak, manakala agen-agen buku berhutang kepada penerbit sekitar RM2.5 juta!

Untuk membayar hutang kepada pencetak, penerbit mesti dapat menagih hutang daripada pengedar-pengedarnya. Senang cakap: Tarik hutang sana, bayar hutang sini.

Penerbit berhutang kepada pencetak. Dalam tempoh 3 bulan saudara mesti bayar pencetak, kalau tidak dia tidak mahu mencetak buku saudara lagi.

Penerbit juga berhutang kepada penulis, yang bukunya sudah dijual tetapi royaltinya belum dibayarkan.

Pencetak berhutang kepada pembekal kertas. Kalau dalam tempoh 3 bulan tidak dibayar, dia tidak dapat bekalan kertas.

Pengedar berhutang kepada penerbit. Kalau pengedar tidak mahu membayar hutangnya, penerbit akan masukkan dia ke dalam senarai hitam, akibatnya dia tidak mendapat bekalan buku-buku baru. Kalau tidak ada buku, pengedar hendak edar apa?

Kedai buku berhutang kepada pengedar. Kalau dia tidak membayar hutangnya, akibatnya kedai bukunya tidak mendapat buku-buku baru. Dia hendak jual apa? Sudah jadi perangai pembeli buku, setiap kali dia masuk kedai buku, dia hendak tengok buku-buku baru dipamerkan. Pembaca buku tidak akan membeli buku yang serupa dua kali. Lainlah pembeli rokok!

Runner buku berhutang kepada kedai buku. Kalau dia tidak bayar hutang, lain kali dia tidak diberi buku-buku baru.

Walaupun menjual buku tidak serupa dengan menjual rokok, tetapi cara-cara menagih hutang buku serupa dengan menagih hutang rokok.

Cuba saudara perhatikan bagaimana salesman pengedar rokok menagih hutang dari pekedai. Dia datang dengan van yang membawa bekalan rokok baru. Tiba di kedai, dia turun membawa buku invois sahaja. Rokok ditinggalkan sahaja dalam van. Dia masuk kedai, dia kira berapa kotak rokok yang tidak habis dijual, kemudian dia menyerahkan sekeping kertas kepada tuan punya kedai. Tuan punya kedai membaca kertas itu, membuka laci, mengeluarkan wang tunai lalu membayar hutang rokoknya. Sesudah itu barulah salesman rokok itu pergi ke van dan menurunkan bekalan kotak-kotak rokok baru lalu diserahkan kepada tuan punya kedai.

Jangan saudara pergi menagih hutang daripada kedai ataupun pengedar dengan tangan kosong. Macam-macam alasan akan saudara terima daripadanya mengapa dia belum dapat membayar hutang saudara. Buat sakit hati sahaja!

Jadi, kalau saudara hendak menjadi penerbit, saudara mesti setiap bulan menerbitkan buku baru yang laku. Kalau tidak, saudara tidak mempunyai pistol berpeluru hidup yang hendak saudara acukan muncungnya ke dahi si penghutang. “Cakap: Nak matikah, nak bayar hutangkah? Pilih!”

Tunjukkan kepada pekedai itu senaskhah buku baru saudara yang cantik dan menarik isinya, yang akan laris dalam kedai bukunya. Biar meleleh air liurnya. Kalau dia hendak buku baru saudara, biar dia bayar dulu hutang yang ada! Selagi dia tidak membayar hutangnya, jangan hantar buku ke kedainya.