Tuesday, August 23, 2005

Panduan Mencari Penerbit yang Kredibel

Jikalau saudara baru belajar menulis, ini ada beberapa panduan am tentang bagaimana hendak mengurangkan risiko tersalah serah manuskrip kepada penerbit yang tidak kredibel:

1. Jangan serahkan manuskrip kepada individu yang baru hendak cuba-cuba menerbitkan buku. Dia mungkin bukan penipu, tetapi disebabkan dia baru belajar menjadi penerbit, kemungkinan dia gagal dalam bisnes penerbitannya adalah besar, oleh itu risiko yang saudara ambil adalah amat tinggi.

2. Jangan serahkan manuskrip saudara kepada penerbit yang 'one-man show' di mana dia membuat semua keputusan tentang manuskrip saudara. Dialah tawkay, dialah yang pegang buku cek, dialah yang memilih manuskrip, dan dialah yang pergi ke bank. Individu seperti itu amat berkuasa dan jika dia hendak menipu saudara, memang mudah dia melakukannya, sebab semua rekod perniagaan dia simpan.

3. Jangan serahkan manuskrip disebabkan saudara percaya kepada orang itu. Walaupun dia sahabat baik saudara, itu bukan jaminan dia akan berjaya menjaga kepercayaan saudara.

4. Jangan serahkan manuskrip kepada sesiapa sebelum saudara bertanya kepada orang yang lebih berpengalaman akan latar belakang penerbit itu. Dapatkan maklumat adakah penerbit itu membayar royalti tanpa ditagih, adakah dia menyediakan dokumen perjanjian penerbitan.

5. Tip mudah yang amat berguna adalah tanya adakah ketua eksekutif penerbit itu seorang yang semata-mata makan gaji dengan syarikat tersebut. Jika benar, itu bermakna risiko saudara ditipu oleh orang yang makan gaji adalah rendah disebabkan dia hanya makan gaji. Lainlah kalau dia tuan punya syarikat itu, di mana apabila dia dapat menipu saudara, wang itu masuk ke dalam akaun peribadinya.

Memang risiko saudara ditipu oleh penerbit kecil sentiasa ada, tetapi bukan semua penerbit kecil adalah penipu. Di mana-mana sekalipun ada penipu. Kebanyakan penerbit kecil tidak dapat membayar royalti saudara disebabkan mereka gagal dalam bisnes.

1 Komen :

At 4:56 PM, Blogger ABANGTANJONG Berkata ...

Tips yang amt berguna dan ikhlas dari Pn.Ainon.
Semoga Allah SWT murahkan rezeki, panjangkan umur, sihatkan tubuh badan dan memberkati kehidupanmu disamping suamimu yang dicinta.
Jazakallah khairan kathiraw.
http://zainbizservices.tripod.com

 

Post a Comment

<< Home