Friday, August 26, 2005

Penulis Menjadi Penceramah

Para penyanyi mempunyai dua sumber pendapatan utama, iaitu royalti daripada jualan albumnya, kedua, daripada yuran persembahan atau 'show'nya. Tentu sekali penyanyi-penyanyi top seperti Siti Norhaliza mempunyai sumber pendapatan ketiga yang amat besar, iaitu sebagai duta-duta produk dalam iklan dan aktiviti promosi produk-produk itu.

Penulis seperti Dr. Danial Zainal Abidin, Dr. Robiah K. Hamzah dan Dr. HM Tuah Arshad menjadi penceramah yang amat popular disebabkan buku-buku mereka mendapat sambutan amat baik dalam pasaran.

Jikalau saudara berminat menjadi penceramah, apakah tip-tip yang berguna kepada saudara?

  1. Pilih tema ceramah yang hendak saudara ceburi. Tulis buku yang selaras dengan bidang ceramah saudara. Katakanlah saudara hendak berceramah tentang psikologi kejayaan, tulislah buku dengan tajuk 'Psikologi Kejayaan'. Jangan saudara berceramah lain tajuk, buku saudara lain tajuknya, ia boleh menyebabkan hadirin sangsi akan kepakaran dan kebenaran kata-kata saudara dalam ceramah itu.

  2. Mulakan dengan menulis buku-buku saudara dulu, kemudian baru terjun ke dalam bisnes ceramah. Tiru strategi Sdr. Naim Jaafar. Beliau mula dengan menulis buku-bukunya tentang karisma. Kini mereka yang membaca buku-bukunya mula mengundang beliau datang memberi ceramah dan mengendalikan bengkel-bengkel karisma. Strategi yang serupa digunakan oleh Sdr. Fadzli Yusof bagi menembusi pasaran motivasi sekolah.

  3. Jangan cuba menjadi penceramah dahulu dengan harapan saudara akan menulis buku kemudian. Apabila saudara sudah sibuk bercakap dan berceramah, saudara tiada masa menulis lagi. Tulis buku sekarang, sebelum saudara sibuk berceramah. Nanti sambil saudara berceramah buku-buku saudara sudah sedia untuk dijual. Hadirin yang seronok mendengar ceramah saudara akan lebih terbuka bagi membeli buku-buku saudara. Mereka juga pulang dengan perasaan lebih puas hati disebabkan dapat membeli buku saudara. Mereka juga lebih faham apabila membacanya kerana sudah mengikuti ceramah berkenaan topik itu lebih dahulu.

  4. Penceramah yang tidak mempunyai buku cenderung dibayar dengan harga yang murah oleh penganjur dibandingkan dengan penceramah yang mempunyai buku. Ini serupa juga dengan penyanyi, di mana mereka yang mempunyai album menerima bayaran yang lebih tinggi.

  5. Mempunyai buku adalah lebih penting disebabkan, apabila saudara sudah terkenal, tetapi saudara sudah penat berceramah dan hendak berhenti berceramah, pendapatan daripada buku-buku saudara berjalan terus. Tanpa buku, saudara tidak dapat berhenti berceramah, sebab kalau saudara berhenti, pendapatan saudara juga berhenti. Nasib saudara serupa dengan nasih penyanyi kelab malam. Jadilah macam penyanyi 'recording artiste', sudah mati pun, warisnya masih menerima royalti daripada album mereka. Tulislah buku, lebih evergreen buku itu, lebih panjang pendapatan saudara.

Tanpa buku, pendapatan saudara rendah, oleh itu bagi menaikkan pendapatan, saudara akan melebihkan ceramah, akibatnya saudara terjekar ke sana terkejar ke sini menyampaikan ceramah, di surau, di masjid, di TV, di radio, sehingga saudara tiada masa menulis.