Thursday, October 06, 2005

Nama Lelaki Tidak Laku

Seorang sahabat kita, nama besar dalam dunia sastera sekarang, memberitahu baru-baru ini beliau dihubungi oleh editor sebuah penerbit novel cinta yang top.

"Tulislah novel untuk kami terbitkan," kata editor itu. "Tetapi boleh ataupun tidak, kalau kami minta saudara gunakan nama samaran perempuan?"

"Mengapa?" tanya penulis yang sedang 'ngetop' (dalam loghat Jakarta) itu.

Dia hairan mengapa namanya yang sedang 'ngetop' itu harus disorokkan di sebalik nama samaran perempuan.

"Nama lelaki tidak laku!" jawab editor novel-novel cinta itu.


4 Komen :

At 11:05 PM, Blogger zalisa Berkata ...

hehe kesian kat penulis tu. tapi memang puan. saya sendiri kalau nak cari novel akan cari yg nama penulisnya perempuan. Orang perempuan ni feeling mereka dalam menghayati sesuatu persoalan yang melibatkan hati hebat. Chewahh angkat diri pulak!

 
At 12:10 PM, Blogger Tok Rimau Berkata ...

Saya bukan peminat novel Melayu. Jika saya mahu beli buku, saya tengok isi kandungannya dulu. Nama nombor 3 agaknya.

Nombor 2? Tengok isi dompet. :-}

 
At 7:54 AM, Blogger Shams Berkata ...

yang banyak baca novel pun perempuan, lelaki kureng sikit kot.

 
At 1:59 AM, Anonymous redzone Berkata ...

hmm..name pun novel... apelah nak heran sgt.. byk citer2 cinta jer... kalau novel yg ade kualiti nilai2 baik..xbyk skrg..

Maaf ckp..tapi kebanyakannye yg melalaikan umat Islam je...

 

Post a Comment

<< Home