Wednesday, December 28, 2005

Harry Potter Ditolak Pemimpin Gereja

Pemimpin-pemimpin gereja tidak dapat melihat bagaimana ratusan juta kanak-kanak di seluruh dunia yang menggemari sastera ala Harry Potter dapat menghubungkan, baik secara sedar mahupun di bawah sedar, cerita-cerita yang mereka baca itu dengan nilai-nilai ketuhanan.


Menurut pandangan Gereja, buku-buku Harry Potter menggalakkan kanak-kanak mempercayai kewujudan pelbagai jenis 'ghosts' baru dalam buku-buku itu, yang dicipta oleh pengarangnya, bukan menggalakkan mereka yakin akan kewujudan Tuhan. Dari sudut pandang ini, cerita-cerita Harry Potter adalah anti-Tuhan.

Kita berpendapat buku-buku sastera remaja yang mengandungi mesej-mesej khurafat tidak diterima sebagai sastera Islami. Daripada sudut ini, cerita-cerita Harry Potter jelas mengandungi unsur-unsur khurafat, maka ia dengan sendirinya tertolak.

Isunya bagi kita sekarang adalah, kita perlu menghasilkan karya-karya sastera remaja dengan acuan kita sendiri. Kita jangan malas menulis, dan hanya rajin mencari jalan pintas dengan menterjemah produk-produk daripada budaya-budaya asing, seperti menterjemah komik-komik dari Taiwan, Korea dan Jepun, sebagaimana yang sekarang sedang aktif dijalankan. Sebagaimana siri Harry Potter juga, komik-komik itu tidak mengandungi mesej-mesej ketuhanan.

Bagi menerbitkan sastera remaja dengan acuan kita sendiri, PTS sudah menggerakkan seangkatan penulis baru yang akan menghasilkan siri ala Harry Potter kita sendiri mulai 2006.


Adalah menjadi misi PTS, walau apa sekalipun buku yang diterbitkannya, wajah Tuhan tetap dengan jelas ditampilkan di dalamnya.


Sudah sampai masanya para penerbit buku di Malaysia berkerja dan menguruskan bisnes dengan menggunakan strategi-strategi baru, bukan lagi meneruskan cara-cara lama. Dalam tahun 70-an dan 80-an, sewaktu siri Enid Blyton meletup-letup di England, kita aktif menterjemah siri Enid Blyton. Sekarang, apabila Harry Potter meletup-letup di sana, kita aktif menerbitkan semula Harry Potter, yang dibawa masuk via Jakarta.