Sunday, December 25, 2005

Mengapa Sudah Besar Mahu Makin Besar

Bagi orang biasa-biasa, yang dinamakan 'jutawan' adalah orang yang memiliki wang tunai lebih sejuta dalam banknya pada bila-bila waktu.

Sebenarnya, jutawan-jutawan tidak mempunyai wang berjuta dalam bank. Mengapa?

Sebab mereka melaburkan semula semua wang mereka ke dalam bisnesnya supaya bisnesnya semakin besar. Pada mata orang biasa, tingkah laku itu dilihat sebagai 'tamak harta dunia'.

Bagi penulis muda seperti saudara, tentulah saudara hairan mengapa syarikat-syarikat penerbit seperti Kumpulan Karangkraf yang sudah bernilai lebih RM200 juta setahun masih mahu membeli penerbit yang lebih kecil tetapi memiliki produk yang bagus-bagus.

Lazimnya orang bukan bisnes menyangka, tujuan membuka bisnes adalah supaya banyak wang dalam bank hasil keuntungan bisnes yang dapat disimpan dalam bentuk tunai.

Tetapi bagi orang bisnes, wang tidak boleh disimpan dalam bentuk tunai dalam bank. Di bawah bantal pun tak boleh! Kalau disimpan juga, setiap tahun lebih 30% daripada jumlah tunai itu mesti diserahkan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai cukai keuntungan! Jadi orang yang mempunyai wang ada masalah besar:

Di mana wang itu hendak 'di-parking' – itu istilah orang-orang bisnes yang sudah kaya. Wang itu mesti dibelanjakan, kalau tidak kerajaan ambil 30% ataupun lebih.

Inilah sebabnya, bisnes yang besar TERPAKSA makin tambah besar. Wang itu mesti dibelanjakan dengan cara membeli mesin baru, beli bangunan baru, ambil staf baru, buat projek baru, beli syarikat baru, bayar bonus, bayar dividen, dan macam-macam lagi.

Bagi penerbit buku macam PTS, kita mesti melaburkan keuntungan hasil jualan buku bagi mencetak lebih banyak judul baru dan membuka anak-anak syarikat baru yang akan memasuki sektor-sektor baru dalam industri buku tanah air seperti membuka PTS FORTUNA dan PTS ISLAMICA. Kedua-dua anak syarikat ini akan mula melancarkan produk-produknya mulai 2006.

Dengan cara ini kita dapat mencipta lebih banyak peluang pekerjaan dalam sektor penerbitan buku-buku Melayu. Ingat saudara, graduan Melayu tidak dapat kerja bukan disebabkan mereka tidak fasih berbahasa Inggeris, TETAPI sebab kerjanya yang tidak ada! Yang fasih berbahasa Inggeris balik dari England dan Amerika pun susah mendapatkan pekerjaan....




2 Komen :

At 6:27 PM, Blogger azwiralbukhairi Berkata ...

akum puan ainon, terima kasih kerna melawat blog saya, saya ada di granada, semalam di cordoba. mlm ini pulang ke london pula. moga dapat berjumpa lagi dan tunjuk ajar dan semangat puan ainon tetap kami ingat.


azwiralbukhairi dan jufitri joha di granada

 
At 11:11 PM, Blogger Puan Ainon Mohd. Berkata ...

Sdr Wira,

Wah! Berjalan lagi! Bagus! Bagus! Bawa buku catatan?

Selain menulis artikel, tulis buku juga...

 

Post a Comment

<< Home