Friday, January 20, 2006

Surah Yusuf dan “Waiting for Godot”

Barangkali saudara pernah mendengar judul teater yang terkenal “Waiting for Godot” karya Bertolt Brecht dalam kuliah profesor saudara, ataupun saudara membacanya dalam buku-buku teks teori sastera.


Barangkali saudara pernah menonton teater “Kerusi Kencana” oleh WS Rendra dan Ken Faridah di Kuala Lumpur 10 tahun lalu. (Kebetulan Anwar Ibrahim dan Dr. Wan Azizah juga menontonnya, maklumlah mereka berdua adalah penggemar karya-karya Rendra.) “Kerusi Kencana” adalah “Waiting for Godot” versi Indonesia.


Jadi, apa kaitan yang ada antara sastera Islami, surah Yusuf dan “Waiting for Godot”?


Waiting for Godot” diajarkan dalam kuliah teori teater di universiti kerana drama ini dikatakan drama terpenting abad lalu atas alasan drama ini mengubah sama sekali seni persembahan teater sebagaimana yang diamalkan sebelumnya.


Dalam drama “Waiting for Godot”, yang ada hanya 2 orang pelakon di atas pentas bercakap-cakap dari mula sampai tamat drama. Pentas adalah lantai kosong. Tidak ada prop. Pakaian 2 orang pelakon itu adalah kain selimut yang dibalutkan pada badan, seakan-akan gaya orang memakai kain ihram. Itu sahaja. Dalam teater “Waiting for Godot” yang ada hanya pelakon dan dialog.


Jikalau kita mementaskan drama tentang kisah Nabi Yusuf dengan mematuhi surah Yusuf, beberapa elemen pementasaan drama “Yusuf” itu serupa dengan teater “Waiting for Godot”. Elemen-elemen yang serupa itu adalah (a) pentas yang kosong, (b) pakaian pelakon yang berupa selimut.


Dalam surah Yusuf, ada beberapa maklumat yang tidak diterangkan, dari awal cerita sehingga tamat cerita. Maklumat-maklumat itu adalah:

  1. Maklumat tentang setting alam. Dalam surah Yusuf tidak terdapat sebarang ayat yang memberikan kepada kitaa gambaran tentang keadaan alam di mana peristiwa-peristiwa berlaku. Sebagai contoh, dalam peristiwa Nabi Yusuf dibawa oleh abang-abangnya pergi ke tengah-tengah padang pasir, tidak ada ayat yang menerangkan keadaan alam di sekitar kawasan padang pasir itu. Justeru, apabila babak ini dipentaskan, pentas adalah “kosong” tidak perlu diadakan lukisan backdrop padang pasir di belakang pentas, sebagaimana pentas pada “Waiting for Godot”

  2. Maklumat tentang pakaian: Dalam surah Yusuf tidak terdapat sebarang ayat yang menerangkan kepada kita rupa bentuk pakaian watak-wataknya, baik pakaian Nabi Yusuf ataupun Siti Zulaikha, mahupun raja Mesir. Tanpa maklumat itu, pakaian pelakon-pelakon drama “Yusuf” boleh sahaja mengambil rupa kain selimut, sebagaimana pada teater “Waiting for Godot”.

  3. Maklumat tentang tubuh badan: Dalam surah Yusuf tidak terdapat ayat-ayat yang menerangkan rupa bentuk tubuh badan setiap wataknya. Jadi kita tidak diberitahu apakah warna mata, rambut ataupun kulit Nabi Yusuf dan semua watak lain. Bagaimanakah rupa wajah Nabi Yusuf, ataupun Siti Zulaikha, kita hanya perlu membayangkan wajah-wajah mereka dalam imaginasi kita masing-masing. Jika, dalam teater “Waiting for Godot” aspek rupa wajah pelakon tidak penting, dalam drama “Yusuf” maklumat itu ditiadakan sama sekali. Implikasinya, dalam drama “Yusuf” para pelakon bukan hanya berselimut, malah mereka boleh sahaja tampil dengan memakai maska (topeng). Kalau mahu maska itu boleh sahaja menggunakan teknik catan pada muka pelakon seperti maska Geisha, ataupun maska yang dipakai seperti maska Venice.


Kita menyarankan supaya para ahli teori sastera Islami umumnya, dan ahli teori teater Islami khususnya, membuat kajian lebih mendalam tentang surah Yusuf dan melihat sejauh mana surah ini mengandungi panduan bagi para pengamal teater mencari kreativiti dalam seni pementasan Islami. Akhirulkalam, Tuhanlah yang lebih mengetahui.