Sunday, September 17, 2006

Hakcipta dan Kontrak Kerja

Apabila saudara bekerja dengan kerajaan ataupun syarikat, apa yang saudara tulis ataupun lukis dalam rangka menjalankan tugas-tugas rasmi saudara itu, hakciptanya dimiliki oleh majikan saudara kerana dalam kontrak kerja saudara itu sudah dipersetujui bahawa saudara dibayar gaji bagi melakukannya.

Katakanlah saudara seorang pelukis yang bekerja dengan sebuah penerbit majalah komik. Dalam kontrak kerja saudara itu sudah disebutkan bahawa saudara dikehendaki menghasilkan lukisan komik bagi majikan saudara.

Lazimnya, pelukis komik di negara ini tidak tahu bahawa mereka boleh berunding dengan bakal majikan mereka tentang hakcipta karya yang mereka hasilkan dalam rangka kontrak kerja mereka. Akibatnya selepas dua ataupun tiga tahun bekerja mereka mula berasa tidak puas hati dengan terma-terma kontrak kerja mereka lalu meletakkan jawatan.

Salah satu isu yang menimbulkan perasaan tidak puas hati mereka adalah di mana semua hakcipta hasil lukisan mereka menjadi milik majikan selama-lamanya. Ini menyebabkan mereka berasa diperah dan dieksploitasi oleh majikan.

Sebenarnya semua orang berhak berunding tentang terma-terma dalam kontrak kerja mereka. Para pelukis komik boleh merundingkan perkara-perkara berikut:

Sebagai contoh:

1. Pelukis setuju dia tidak menerima sebarang royalti apabila komik itu dicetak kali pertama bagi terbitan bulan berkenaan sahaja. Ini kerana majikan sudah membayar gaji dan imbuhan-imbuhan lain kepada pelukis.

2. Apabila komik itu diterbitkan semula dalam apa juga edisi, maka majikan hendaklah membayar royalti kepada pelukis. Jumlah royalti itu boleh dirundingkan, lazimnya jumlah itu lebih rendah daripada kadar pasaran. Terma ini dapat menghiburkan hati pelukis dan mengurangkan perasaan tidak puas hati.

3. Selepas 10 tahun, hakcipta komik-komik itu diserahkan semula kepada pelukis. Jika majikan hendak menerbitkan semula, maka pelukis boleh melesenkan hakciptanya kepada majikan itu dengan terma-terma yang dipersetujui bersama.

4. Apabila syarikat itu berdepan dengan masalah bangkerap ataupun akan dijual kepada pihak lain, majikan bersetuju menyerahkan semula semua hakcipta hasil karya pelukis.

Salah satu masalah yang dihadapi oleh penerbit komik adalah pelukis yang meletakkan jawatan selepas beberapa tahun bekerja. Keadaan ini merugikan kedua-dua belah pihak, baik majikan mahupun pelukis.

Dengan merundingkan terma-terma kontrak kerja berdasarkan prinsip SAMA-SAMA UNTUNG, diharapkan isu pelukis meletakkan jawatan dapat diatasi.


.

1 Komen :

At 9:45 AM, Anonymous Anonymous Berkata ...

Salam,
Para pelukis patut DOWNLOAD ilmu yang bermanfaat ini ke dada masing-masing!
Terima kasih Puan Sifu.

 

Post a Comment

<< Home